Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Definicja e-biznesu
W literaturze przedmiotu przedsiębiorczość internetowa jest utożsamiana z innymi pojęciami pokrewnymi w tym e-biznesem czy biznesem elektronicznym. Z punktu widzenia celu niniejszej pracy pojęcia te będą używane zamienne i traktowe jako tożsame. E-biznes jest pojęciem bardzo szerokim i trudnym do precyzyjnego zdefiniowania. W ujęciu potocznym oznacza formę prowadzenia biznesu, opartą na wykorzystaniu szeroko rozumianych rozwiązań teleinformatycznych w tym aplikacji internetowych.
Próby zdefiniowania pojęcia e-biznesu podjęto się także w przedsiębiorstwie IBM, czyli jednym z najstarszych na świecie przedsiębiorstw informatycznych. E-biznes zdefiniowano jako „bezpieczne, elastyczne i zintegrowane podejście do dostarczania zróżnicowanych, dodatkowych wartości biznesowych drogą połączenia tradycyjnych systemów opisujących podstawowe procesy biznesowe w organizacji z możliwościami uproszczenia dostępu do nich, jakie daje technologia sieciowa”. Definicja ta wydaje się być niepełna ze względu na fakt, że tak rozumiany e-biznes stanowi formę rozwoju przedsiębiorstwa, w którym funkcjonuje on, jako uzupełninie tradycyjnej działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo.
Rodzaje działalności opartych o e-biznes
W literaturze przedmiotu występuje wiele klasyfikacji modeli e-biznesu różniące się między sobą kryteriami użytymi do dokonania podziału. Jednym z bardziej popularnych kryteriów podziału modeli e-biznesu jest kryterium uwzględniające sposób wykorzystania Internetu do prowadzenia działalności gospodarczej. Kryterium to pozwala wyróżnić dwa modele e-biznesu:
- modele przeniesione – opierają się na przeniesieniu działalności ze świata rzeczywistego, do świata wirtualnego, zapewniając tym samym łatwiejszy oraz szybszy przebieg procesów biznesowych, przykładem może być klep internetowy, który w porównaniu do klepu stacjonarnego zapewnia zdecydowanie dłuższy czas otwarcia (24h/dobę 365 dni w roku), większy asortyment oraz niższe ceny ze względu na niższe koszty prowadzenia działalności
- modele innowacyjne – charakterystyczne współcześnie zwłaszcza dla startupów, czyli biznesów, które trudno by było prowadzić bez sieci Internet, oraz biznesy, które wykorzystując nowoczesne technologie, zdołały osiągnąć przewagę konkurencyjną, dostarczając innowacyjny produkt lub podchodząc innowacyjnie w zakresie jego dostarczenia dla klienta, przykładem takiego biznesu są np. wyszukiwarki internetowe czy strony do publikowania filmów
Innym kryterium podziału modeli e-biznesu jest kryterium uwzględniające rodzaj prowadzonej działalności, pozwalające wyróżnić:
- zawartość lub treść (ang. content) – obejmują usługi w zakresie przetwarzania różnorodnych treści cyfrowych udostępnianych on-line, w tym wiadomości, muzyki, filmów czy multimediów, ten model e-biznesu z jednej strony obejmuje tradycyjnych wydawców oraz media oraz nowe firmy typu Host-Service-Providers zajmujące się udostępnieniem serwisów do publikowania i udostępniania filmów np. serwis YouTube czy serwisy typu Peer-to-Peer umożlwiających wymianę plików między komputerami w sieci
- handel (ang. commerce) – dotyczy szeroko rozumianej sprzedaży elektronicznej wraz z czynnościami z nią związanymi, np. obejmuje nawiązywanie kontaktów i pomoc w negocjowaniu i zawieraniu umów czy w końcu obsługą zwrotów klientów czy reklamacji, do grupy tej zalicza się różnego rodzaju sklepy internetowe czy serwisy aukcyjne
- kontekst (ang. context) – dotyczy klasyfikacji i systematyzacji informacji dostępnych w różnych miejscach do zindywidualizowanych pod kątem potrzeb danego klienta w zależności od ich lokalizacji czy napływu, w grupie tej znajdują się w szczególności operatorzy wyszukiwarek i katalogów (Google, Yahoo!, MSN), którzy umożliwiają proste i zaawansowane wyszukiwanie haseł oraz indeksowanie zasobów Internetu odpowiednio do oczekiwań użytkownika
- wymiana informacji (ang. connection) – serwisy społecznościowe (Facebook, Twitter) i wiele usług z nimi związanych, np. usługi wymiany opinii o produktach i usługach czy fora hobbystyczne
Opis zawartości pracy
Celem niniejszego opracowania jest zobrazowanie prowadzenia i rozwoju tej formy prowadzenia działalności na terenie województwa podkarpackiego, jak również przybliżenie możliwości i barier, jakie składają się na to zagadnienie. Praca składa się z trzech rozdziałów teoretycznych i z części badawczej.
W rozdziale pierwszym przedstawione zostały zagadnienia związane z charakterystyką sektora mikroprzedsiębiorstw, gdzie przedstawiono definicje oraz bariery i szanse prowadzenia mikroprzedsięborstw w Polsce.
Rozdział drugi stanowi charakterystykę biznesu elektronicznego oraz przedstawia istotę przedsiębiorczości internetowej.
Kolejny rozdział stanowi analizę wpływu nowoczesnych technologii na rozwój mikroprzedsiębiorstw w Polsce, jak również ukazuje ich uczestnictwo w e-handlu.
W ostatniej części opracowania scharakteryzowane zostało zagadnienie mikro przedsiębiorczości na terenie województwa podkarpackiego oraz przeprowadzona została analizę badań i potwierdzenie założonych hipotez w tym zakresie.