Opis pracy
Uroczystości i imprezy szkolne są integralną częścią życia szkolnego. Mają duży wpływ na rozwijanie zainteresowania działalnością szkoły zarówno wśród uczniów jak i rodziców. Są ciekawym urozmaiceniem zajęć. Dlatego też doceniono ich pozytywną rolę w szkolnictwie. Tego rodzaju widowiska wywierają ogromny wpływ na uczniów we wczesnym wieku szkolnym. Tematem niniejszej pracy są uroczystości i imprezy szkolne w edukacji wczesnoszkolnej.
Postaram się podejść do niego, w sposób bardziej racjonalny niż osobiste wspomnienia. Wybrałam taki temat pracy, ponieważ interesuje mnie rozwój dzieci, uczęszczających do najmłodszych klas szkoły podstawowej. Zwłaszcza metody, które pomagają im się przystosować do obowiązków szkolnych. Ciekawą alternatywą wydały mi się imprezy i uroczystości szkolne. Postanowiłam przekonać się, czy rozpraszają czy też pomagają w wypracowywaniu postaw mejoratywnie wartościowanych w społeczeństwie.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale zajęłam się teorią zagadnienia – wyjaśniłam podstawowe pojęcia, przedstawiłam historię, dokonałam klasyfikacji imprez i uroczystości, zastanowiłam się nad zadaniami nauczyciela oraz zaprezentowałam przykładowy kalendarz imprez.
W drugim rozdziale zajęłam się metodologią badań, opracowałam przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze, scharakteryzowałam środowisko i grupę badawczą, w których pracowałam. Trzeci rozdział to analiza wyników przeprowadzonych badań.
Pytaniem, na które szukałam odpowiedzi była rola, jaką pełnią uroczystości w życiu młodego człowieka. Jakie niosą ze sobą korzyści dla jego harmonijnego rozwoju. Czy są ważnym elementem, czy też współczesna edukacja może się bez nich obejść i zastąpić nowymi formami pracy.
Stosując różne metody badawcze postaram się uzyskać wyczerpujące odpowiedzi i skonfrontować je z wiedzą uzyskaną z literatury przedmiotu.