Mnemotechniques as an effective aid in foreign language learning and teaching

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 67
Rodzaj pracy: Magisterska
Identyfikator pracy: 785

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 250 zł (zamów)

Co znajdziesz na tej stronie?

  1. Opis w języku polskim
  2. Opis w języku angielskim

Opis pracy

Opis w języku polskim

Nauka języka obcego wymaga dużo pracy, która w dużej mierze wiąże się z zapamiętywaniem. Dlatego też, aby móc biegle porozumiewać się w danym języku, nieodzowna jest umiejętność wykorzystania naszej pamięci w jak najlepszy sposób. Przedmiotem tej pracy są techniki zapamiętywania, które nie tylko ułatwiają uczenie się, ale także zwiększają efektywność nauki. Tak zwane mnemotechniki znane są już z czasów starożytnych, jednak wciąż nie są tak rozpowszechnione wśród uczniów jak być powinny.

Niniejsza praca poświęcona jest technikom, które wpływają na procesy związane z nauką języka obcego oraz utrwalaniem nowego materiału. Aby móc zrozumieć ich funkcjonowanie, konieczna jest wiedza na temat naszego mózgu i jego działania. W teoretycznej części tej pracy przedstawione są procesy zachodzące w mózgu, jak również działanie naszej pamięci. Zgodnie z najnowszymi badaniami, istnieje osobny rodzaj pamięci - tzw. pamięć robocza, która związana jest z nauką języków obcych. Niemniej jednak, aby możliwe było w pełni wykorzystanie jej możliwości, powinny być zastosowane odpowiednie techniki do zapamiętywania słownictwa, czy też reguł gramatycznych. Z uwagi na fakt, iż każdy uczeń jest inny, powinny być brane pod uwagę różnice indywidualne. Uczniowie różnią się, między innymi, pod względem wieku, doświadczenia, i rodzaju dominujących inteligencji wielorakich, które to wzięto pod uwagę w niniejszej pracy. Owe techniki zapamiętywania mogę dać pożądany efekt w każdym przypadku jedynie gdy są one dostosowane do indywidualnych preferencji i zdolności danego ucznia.

Empiryczna część pracy skupia się na analizie poszczególnych uczniów, którzy różnią się pod względem wieku i dominujących typów inteligencji, zmierzonych na podstawie testu na początku badania. Dziesięciu uczniów zostało poddanych badaniu, które składało się z dwóch testów. Przed pierwszym testem przeprowadzono lekcje w sposób tradycyjny, natomiast przed drugim testem uczniowie zostali zapoznani z technikami zapamiętywania adekwatnymi do ich preferencji. Wyniki uzyskane w eksperymencie były wyższe podczas drugiego testu, co może oznaczać, iż opisywane mnemotechniki okazały się skuteczne. Ponadto, po eksperymencie przeprowadzono ankietę wśród tych samych uczniów, która wykazała pozytywne nastawienie do tychże metod nauki języka obcego. Uzyskanie wyniki badań i kwestionariusza mogą posłużyć do dalszych badań propagujących metody ułatwiające naukę, gdyż nie wszyscy uczniowie są świadomi jakie możliwości posiada ich pamięć.

Praca przygotowana w języku angielskim.

Opis w języku angielskim

Foreign language learning involves a lot of memorization and effort. Therefore, it is vital to know how to make the best use of our memory as its possibilities in order to be capable of communicating fluently. The subject of this paper were techniques that not only facilitate the process of remembering foreign language, but also increase its retention and effectiveness. So called mnemotechniques are known since ancient times, however they are not still as promoted among students as they ought to be.

This work is devoted to illustrate how those techniques influence the process of learning English and its retention. In order to understand the phenomenon of above-mentioned mnemotechniques we should know the basic facts about our brain and recognize how it works. In the theoretical part of this paper, the notion of cognitive processes in our brain was described as well as the concept of memory. According to recent studies, there is a specific memory connected with learning languages which is called working memory. However, in order to use the potential of this memory the individual should select the most appropriate techniques to memorize new vocabulary or grammatical rules. In this case, the individual differences should also be taken into consideration. Learners differ, among others, in terms of age, experience and type of intelligence. In this paper the Multiple Intelligence Theory was taken into account. The techniques facilitating learning could appeal to all types of students, regardless of age or intelligence, provided they are suitably matched to one’s preferences and aptitude.

The empirical part concentrated on the analysis of individual students who varied in terms of age and dominant intelligences. The intelligences were measured through Multiple Intelligence Test conducted at the beginning of the research. Then, ten students were analysed individually in the experiment that comprised of two tests. The material for the first test was implemented with use of traditional method of teaching, whereas before the second test students were familiarized with mnemotechniques matched to their preferences. The results obtained in the experiment revealed better scores in the post-tests which may suggest that mentioned techniques are possibly effective. Moreover, the questionnaire conducted among students after the experiment revealed their positive attitudes towards introduced way of learning language and willingness to use them in the future. The results of the experiment and questionnaire may be an inspiration for further studies promoting methods facilitating learning as people seem not be aware of possibilities of their memory.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Kupując tę pracę otrzymasz ją w całości w formacie DOC i będziesz mógł korzystać z niej w domu bez ograniczeń czasowych.

Koszt zakupu pracy to 250 zł.