Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Opis pracy w języku polskim
Przedmiotem tej pracy było nauczanie brytyjskiej i amerykańskiej kultury na lekcjach języka angielskiego w szkole podstawowej. Mimo, że język angielski jest obecnie językiem ogólnoświatowym, w procesie nauczania należy uwzględnić elementy kultury związane z krajami anglojęzycznymi. Szereg źródeł, dotyczących ważności komponentu kulturowego na lekcjach języka angielskiego posłużył do analizy stanowisk dotyczących kultury jako istotnej części nauczania.
W wyniku badań opartych na kwestionariuszach wśród nauczycieli i korepetytorów oraz ewaluacji podręczników szkolnych doszliśmy do wniosków, iż nie wszyscy nauczyciele są świadomi rangi kultury w procesie nauczania. Jednak większość z nich zgodziła się, iż jest to ważna część w nauczaniu języka obcego, lecz z powodu braku czasu i określonych wytycznych nie poświęcają oni temu zagadnieniu zbyt dużej ilości czasu. Natomiast ewaluacja podręczników pokazała, iż zawierają one treści kulturowe, jednak najczęściej tylko w odrębnych rozdziałach.
Praca w całości przygotowana w języku angielskim.
Opis pracy w języku angielskim
This thesis focuses on teaching British and American culture in English classroom and attempts to demonstrate that culture is important part of foreign language education. The basic purpose of this paper is twofold: first, to provide an overview of culture in literature concerning teaching English as a foreign language and to gather various views towards significant ideas of teaching culture, and second, to examine how culture is taught to primary school learners and perceived by the teachers. Additionally, the dissimilarities between large groups in the classroom and individual lesson in respect of content of culture-related issues are presented. Although the theme of teaching culture was quite exhaustively described by methodologists, it was chosen because it appears that the awareness of the significance of culture is not sufficient enough among the teachers as well as private tutors. Moreover, no sources relating to implementing culture in private lessons were found.
The present paper, apart from the introduction, comprises three chapters: literature review, empirical part and conclusions.
The first chapter contains an outline of literature review devoted to the culture. It is based on the works of Kramsch (1996), Tomalin (2008), Brown (2000, 2001), Clarke (2010) and others who analysed the importance and rationale for including culture in foreign language teaching and learning. The main aspects that the chapter contain various definitions of term ‘culture’, the connection between language and culture, implications and suggestions on teaching culture with tasks, and finally the profile of primary school learner.
The empirical research, which is described in the next chapter, intends to demonstrate literature review in practice. The findings are collected from two questionnaires designed both for 10 school teachers and for 10 private tutors. Apart from that, the student’s primary school books were evaluated in order to give an overview on the content of culture-related pieces of information in them.
The final part – conclusions summarize and conclude the main aspects from both chapters.