Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Metody wzrostu przedsiębiorstw
Wzrost przedsiębiorstw wiąże się z pozyskiwaniem zasobów niezbędnych do realizacji głównych celów i strategii danej firmy. Istnieją dwa główne sposoby rozwoju przedsiębiorstw: wewnętrzny i zewnętrzny. Rozwój wewnętrzny obejmuje usprawnienie potencjału firmy poprzez inwestycje w technologie, zwiększanie zatrudnienia, wprowadzanie zmian produkcyjnych czy budowę nowych zakładów. Ta metoda jest preferowana przez niektóre firmy ze względu na możliwość osiągnięcia znacznej przewagi konkurencyjnej i uniknięcia ryzyka związanego z integracją z innymi organizacjami.
Natomiast metoda zewnętrzna, czyli fuzje, przejęcia i alianse strategiczne, polega na łączeniu się z innymi przedsiębiorstwami w celu rozwoju. Fuzje, jako proces, powstają, gdy dwa lub większa ilość oddzielnych przedsiębiorstw decyduje się na połączenie w celu stworzenia nowej korporacji, tracąc przy tym dotychczasową autonomię. Przejęcia natomiast występują, gdy firma zdobywa kontrolę nad inną firmą poprzez nabycie wystarczającej liczby jej akcji.
W obu przypadkach istnieją różne motywy decyzji o fuzji i przejęciu, takie jak techniczne, operacyjne, rynkowe, finansowe czy menedżerskie. Alternatywą dla tych działań są alianse strategiczne, które opierają się na współpracy pomiędzy konkurentami w celu osiągnięcia korzyści związanych z ekonomią skali, wspólnym ponoszeniem kosztów badań i rozwoju, zmniejszeniem ryzyka inwestowania i wspólnym pokonywaniem barier wejścia na nowe rynki.
Opis zawartości pracy
Pierwszy rozdział stanowi głównie podstawę teoretyczną zewnętrznych i wewnętrznych metod rozwoju przedsiębiorstw. Przedmiotem zainteresowania niniejszego rozdziału są działania związane z łączeniem się przedsiębiorstw zarówno drogą fuzji (połączenia zamierzonego i dokonanego za zgodą dwóch stron lub więcej stron) jak i przejęcia jednych podmiotów przez inne. Oba procesy oraz cele i motywy podejmowania strategii wzrostu zewnętrznego zostały dokładnie scharakteryzowane. Pierwszy rozdział prezentuje również główne przyczyny niepowodzeń przeprowadzonej konsolidacji jak i najważniejsze czynniki sukcesu fuzji i przejęć.
Kolejny rozdział skupia się na charakterystyce konkretnego sektora gospodarki jakim jest bankowość. Dokładnie przedstawia uwarunkowania i przyczyny konsolidacji banków w Polsce oraz ich rodzaje w polskim sektorze bankowości. Oprócz tego fuzje i przejęcia zostają przedstawione na tle procesów prywatyzacji banków przeprowadzonych w naszym kraju.
Ostatni rozdział został poświęcony konkretnemu przykładowi fuzji dokonanej w polskim sektorze bankowym. Aby cały proces łączenia został przedstawiony w sposób jasny i zrozumiały, pierwszy podrozdział trzeciego rozdziału opisuje genezę i profil działalności tychże banków, a następnie w sposób analityczno-opisowy został scharakteryzowany przebieg fuzji. Rozdział trzeci kończy analiza skutków przeprowadzonej fuzji oraz wyciągnięcie konkretnych wniosków przydatnych innym jednostkom na przyszłość.
Podobne prace
Zasada informacji i konsultacji pracowników
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 83