Agresja wśród dzieci i młodzieży
Podstawowe informacje o pracy
Ilość stron: 33
Rodzaj pracy: Licencjacka
Identyfikator pracy: 1
Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Opis pracy
Pojęcie agresji nie jest łatwe do zdefiniowania. Zachowanie agresywne polega na bezpośrednim lub pośrednim wyrządzaniu szkody. Mogą jednak wystąpić różnice w interpretacji samej szkody, może ona też być odległa w czasie. Trudność w definiowaniu agresji polega ponadto na tym, czy przez agresję będziemy rozumieli tylko takie zachowanie, w którym wyrządzenie szkody (krzywdy, bólu, straty materialnej i in.) leży w intencji zachowującego się. Jedni autorzy przyjmują konieczność występowania takiej intencji, inni nie. U małych dzieci rzadko występuje intencja powodowania szkody czy niszczenia, jakkolwiek już w wieku przedszkolnym zdają sobie one sprawę z takich właśnie skutków swoich zachowań.
Od agresji ujmowanej behawioralnie (jako zachowanie), odróżniamy agresywność, rozumianą jako względnie trwała gotowość do reagowania agresją (cecha osobowości). Ludzie różnią się nie tylko siłą, czasem trwania i formami reakcji agresywnych, ale również ilością i rodzajem sytuacji wywołujących agresję. Agresywność zmienia się na przestrzeni życia człowieka, wykazując największe nasilenie w młodości.
Można wyróżnić różne formy agresji: bezpośrednią, która ma postać agresji fizycznej, werbalnej lub ekspresyjnej; pośrednią, która jest najczęściej werbalna (np. oszczerstwo). Agresja poza jawną może też być ukryta (np. agresywne marzenia). Odróżnia się również agresję spontaniczną, „gorącą”, od instrumentalnej, „zimnej”, podejmowanej z premedytacją. Jeszcze inne podziały wyróżniają agresję skierowaną ku innym oraz ku sobie, agresję dopuszczaną przez daną kulturę (kary, więzienia, wojny) i odrzucaną przez nią.
Przemoc jest formą agresji, jest zachowaniem agresywnym zawierającym intencje destruktywne w stosunku do innej lub innych osób. Dawnej słowo przemoc oznaczało zwykle nadużycie siły. Obecnie przyjmuje się , że słowo to oznacza każdy zamach na swobody jednostki, że jest to takie zachowanie jednostki lub grupy, w wyniku którego inne osoby ponoszą uszczerbek na ciele lub w zakresie funkcji psychicznej. Przemoc może być stosowana przez jednostki, grupy, zbiorowość lub państwo.
Pierwszy rozdział pracy przedstawia zagadnienia związane z agresją wśród dzieci i młodzieży. Przedstawiono definicję agresji na podstawie literatury przedmiotu. Odniesiono się do agresji szkolnej jako rodzaju agresji proaktywnej. Opisano czynniki, które mają wpływ na zwiększenie agresji wśród młodzieży – skupiono się na rodzinie, alkoholu i środkach odurzających, wpływie grupy rówieśniczej, mediów i internetu.
Drugi rozdział pracy przedstawia metodologię badań własnych. Przybliżono przedmiot i cel badań, określono hipotezy badawcze, opisano zmienne i wskaźniki. Przybliżono charakterystykę próbki badawczej w oparciu o metrykę, a także scharakteryzowano teren badań.
Praca nie zawiera prezentacji wyników badań.
Podobne prace
Socjoterapia jako metoda korekcji zachowania na przykładzie świetlicy socjoterapeutycznej
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 79