Opis pracy
W ciągu ostatniej dekady rodziny dysfunkcyjne stały się bardziej powszechne niż „rodzina nuklearna”, składająca się z matki, ojca i dzieci. Częściej spotykana jest obecność różnorodnych rodzin dysfunkcyjnych na czele których stoją matki, ojcowie, a nawet dziadkowie wychowujący wnuki.
Dzieciom należy zapewnić edukację pomimo różnorodnej struktury rodziny i charakteru jej problemów. Edukacja jest kamieniem węgielnym rozwoju osobistego i postępu społecznego, katalizując rozwój indywidualny i postęp zbiorowy.
Edukacja podstawowa jest fundamentem, na którym budowane są przyszłe osiągnięcia akademickie i życiowe. Jednakże na jakość tego fundamentu istotny wpływ może mieć środowisko rodzinne, w którym dziecko dorasta, niektórzy uczniowie stają przed ogromnym wyzwaniem związanym z pochodzeniem. Rodziny dysfunkcyjne, w których napotyka się takie przeszkody, jak nałogi, konflikty domowe, niestabilność finansowa i brak wsparcia emocjonalnego nie zapewniają dzieciom odpowiednich warunków życia. Dysfunkcjonalna dynamika rodziny może wywierać głęboki wpływ na wyniki w nauce tych uczniów.
Dysfunkcyjne struktury rodzinne obejmują szeroki zakres problemów, w tym między innymi konflikty rodziców, samotne rodzicielstwo, ubóstwo, alkoholizm, nadużywanie substancji psychoaktywnych. Każdy z tych problemów może zakłócić podróż edukacyjną dziecka, wpływając na jego rozwój, zaangażowanie i osiągnięcia szkolne.
Zasadniczym celem badań, które podjęto w niniejszej pracy, było rozpoznanie trudności w nauce i przystosowaniu się do życia w społeczeństwie uczniowskim dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Przedmiotem analizy empirycznej jest funkcjonowanie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w szkole podstawowej w Sadowiu.
Do pracy wykorzystano przede wszystkim literaturę z zakresu pedagogiki, psychologii, pracy socjalnej; dostępne opracowania i artykuły na temat rodzin dysfunkcyjnych i rozwoju dziecka w rodzinach z dysfunkcjami.
W rozdziale pierwszym przedstawiony został przegląd literatury z zakresu pedagogiki na temat rodziny współczesnej, przedstawiono definicje rodziny – ujęcie tradycyjne i przemiany współczesne, opisano strukturę i typy rodzin funkcjonujących prawidłowo oraz potrzeby, cele i funkcje rodziny.
Rozdział drugi jest poświęcony tematowi rodzin dysfunkcyjnych, przedstawiono definicje, typy a także cechy rodzin dysfunkcyjnych. Podjęto również temat zaniedbywania dzieci oraz czynniki ryzyka i objawy wystąpienia przemocy wobec dzieci. Scharakteryzowano także sytuację dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.
Rozdział trzeci to opis funkcjonowania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w środowisku szkolnym – przedstawiono problemy dzieci w rodzin dysfunkcyjnych, przeanalizowano funkcjonowanie dziecka z rodziny dysfunkcyjnej w szkole, działania nauczyciela wobec dzieci z rodzin dysfunkcyjnych oraz relacje dzieci z rodzin dysfunkcyjnych z nauczycielami.
Rozdział czwarty zawiera opis metodologicznych podstaw badań własnych. Przedstawiono w nim przedmiot i cel badań, problemy i hipotezy badawcze oraz metody, techniki i narzędzia badawcze.
Rozdział ostatni, piąty to analiza i interpretacja wyników badań własnych – przedstawiono charakterystykę badanej grupy, interpretację wyników badań własnych oraz wnioski z badań. Całość pracy zamyka podsumowanie, spis wykorzystanych źródeł i załączników. Wraz z załącznikami praca liczy sześćdziesiąt sześć stron.
Podobne prace
Dysfunkcje rodziny przyczyną umieszczania dzieci w domach dziecka
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 95