Koncentracja uwagi na lekcji matematyki

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 73
Rodzaj pracy: Licencjacka
Identyfikator pracy: 432

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)

Opis pracy

Potoczna obserwacja pokazuje, że istnieją znaczące różnice pod względem koncentracji uwagi na lekcjach między poszczególnymi klasami, jak również między poszczególnymi uczniami w tej samej klasie. Powstaje pytanie o to dlaczego tak się dzieje, jakie są determinanty koncentracji uwagi w czasie lekcji. Uwaga ma największe znaczenie na przedmiotach wymagających logicznego rozumowania, takich jak matematyka. Praca ta jest poświęcona determinantom uwagi na lekcji matematyki u uczniów II klasy publicznej szkoły podstawowej.

Rozdział pierwszy skupia się na rozwoju poznawczym dzieci w wieku wczesnoszkolnym, omawiając zmiany zachodzące w ich sposobie myślenia, zdolności do rozwiązywania problemów oraz percepcji otoczenia. Poruszane są także czynniki biologiczne i środowiskowe wpływające na kształtowanie się kompetencji poznawczych oraz gotowości do nauki.

W kolejnym rozdziale analizowane są zagadnienia związane z uwagą, jej rolą w przetwarzaniu informacji oraz funkcją regulacyjną w zachowaniu dziecka. Szczególny nacisk położony jest na charakterystyczne cechy uwagi u ośmioletnich uczniów, w tym ich zdolność do koncentracji, podatność na zakłócenia i możliwości kontrolowania uwagi w środowisku edukacyjnym.

Rozdział trzeci poświęcony jest motywacji do nauki matematyki, przedstawiając wpływ otoczenia, a szczególnie rodziców i nauczycieli, na zaangażowanie ucznia. Omawiane są także indywidualne predyspozycje dzieci, takie jak naturalne zdolności czy preferowane style uczenia się, oraz sposób realizacji programu nauczania matematyki, który może wspierać lub ograniczać motywację uczniów.

Następna część pracy prezentuje główny problem badawczy, pytania, które postawiono w toku projektu, oraz zmienne, jakie uwzględniono w analizie. Autor wyznacza kierunek badań, koncentrując się na zależnościach między motywacją, uwagą i środowiskiem edukacyjnym w kontekście osiągnięć matematycznych dzieci.

W rozdziale dotyczącym metodologii opisano techniki badawcze wykorzystane w projekcie, oraz szczegółowo zaprezentowano przebieg zbierania danych. Znajdziemy tu także charakterystykę badanej grupy, obejmującą uczniów drugiej klasy szkoły podstawowej, ich rodziców oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia z matematyki, wraz z informacjami dotyczącymi ich doświadczeń edukacyjnych i poziomu zaangażowania.

Ostatni rozdział zawiera analizę wyników badań, w tym oceny poziomu uwagi uczniów, ich nastawienia wobec matematyki oraz opinii rodziców na temat nauczania tego przedmiotu. Ukazano również skalę wsparcia oferowanego przez rodziców oraz ich spojrzenie na szkolny program nauczania. W części analitycznej zestawiono ze sobą różne zmienne, identyfikując istotne powiązania, a na zakończenie sformułowano odpowiedzi na pytania badawcze, podsumowując najważniejsze wnioski.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.