Świetlica jako środowisko wychowawcze

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 105
Rodzaj pracy: Magisterska
Identyfikator pracy: 925

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 299 zł (zamów)

Opis pracy

Definicja i znaczenie świetlicy

W języku staropolskim słowo „świetlica” oznaczało główny pokój w domu, w którym spotykano się z gośćmi i świętowano ważne wydarzenia rodzinne. Pomieszczenie to było starannie urządzone i miało uroczysty charakter. Obecnie termin ten odnosi się przede wszystkim do placówki opiekuńczo-wychowawczej, która organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży, pomagając im w mądrym i pożytecznym spędzaniu wolnego czasu.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, świetlica to przede wszystkim sala w szkole, w której uczniowie – szczególnie dzieci młodsze – przebywają pod opieką wychowawcy przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych lub po ich zakończeniu. Przestrzeń ta jest wytyczona do odpoczynku, zabawy, odrabiania lekcji oraz rozwoju zainteresowań uczniów.

Drugi kontekst tego terminu odwołuje się do placówek organizujących zajęcia w formie doszkalającej, rekreacyjnej czy integracyjnej. W tym kontekście świetlica może mieć postać świetlicy środowiskowej, opiekuńczo-wychowawczej, parafialnej albo osiedlowej. Ich działalność nie kończy się na opiece nad dziećmi, ale nierzadko zawiera także wspomaganie rodzin, działania profilaktyczne, jak i pomoc psychologiczną oraz pedagogiczną.

Trzecim znaczeniem określenia „świetlica” jest pomieszczenie, w którym taka działalność jest prowadzona. Może to być wytypowane miejsce w szkole, domu kultury, instytucji społecznej albo osobny lokal dopasowany do organizowania rozmaitych zajęć edukacyjnych oraz wychowawczych.

Świetlice mają ważną funkcję w systemie opieki nad dziećmi oraz młodzieżą, zwłaszcza w środowiskach o zmniejszonym dostępie do zajęć pozalekcyjnych. Ich znaczenie wykracza poza funkcje opiekuńcze – są przestrzenią sprzyjającą budowaniu relacji społecznych, rozwijaniu pasji oraz wspieraniu procesu wychowawczego.

Rodzaje świetlic i ich funkcje

Według Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspomaganiu rodziny oraz systemie pieczy zastępczej, jednym z podstawowych rodzajów placówek tego typu są świetlice, jakie funkcjonują w postaci placówek wsparcia dziennego . Zgodnie z art. 24 tej ustawy, placówki te mogą być prowadzone w czterech podstawowych formach: opiekuńczej, specjalistycznej, podwórkowej oraz w formie łączonej.

Najczęściej spotykanym typem są świetlice opiekuńcze. Tego rodzaju placówki zapewniają dzieciom i młodzieży podstawowe warunki opieki i wychowania. Ich celem jest nie tylko zagospodarowanie czasu wolnego, ale również wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego młodych osób. Świetlice te oferują pomoc w nauce, prowadzą zajęcia rekreacyjne, sportowe, a także umożliwiają rozwijanie indywidualnych zainteresowań. Funkcjonują najczęściej, jako świetlice środowiskowe, osiedlowe, parafialne, a także w formie ognisk wychowawczych lub klubów młodzieżowych.

Drugą formą są świetlice specjalistyczne, które kierowane są do dzieci i młodzieży z trudnościami wychowawczymi, emocjonalnymi, społecznymi lub edukacyjnymi. Ich zadaniem jest prowadzenie zajęć terapeutycznych i socjoterapeutycznych, oferowanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, a także realizowanie indywidualnych programów profilaktycznych i korekcyjnych.

Coraz większą rolę w systemie wsparcia dzieci i młodzieży odgrywają również świetlice podwórkowe, znane także, jako placówki pracy podwórkowej. Ich specyfika polega na tym, że działalność wychowawcza i socjoterapeutyczna nie odbywa się w siedzibie instytucji, ale bezpośrednio w środowisku życia dziecka – na podwórkach, placach zabaw czy osiedlach. Prowadzą je wykwalifikowani wychowawcy, którzy organizują różnorodne aktywności, budują relacje i wspierają rozwój kompetencji społecznych uczestników.

Ustawodawca dopuszcza także możliwość łączenia powyższych form działalności. Przykładowo, jedna placówka może łączyć działania opiekuńcze z elementami terapii i pracy środowiskowej, w zależności od potrzeb lokalnej społeczności.

Cele i zadania świetlicy szkolnej

Świetlice szkolne przez wiele lat były postrzegane głównie, jako tzw. „przechowalnie dzieci” – miejsca, w których uczniowie spędzają czas w oczekiwaniu na rodziców, którzy z powodu pracy nie mogą odebrać ich bezpośrednio po zakończeniu zajęć dydaktycznych. W pierwotnym założeniu ich główną funkcją było zapewnienie podstawowej opieki i bezpieczeństwa do czasu przyjścia opiekuna. Z biegiem lat jednak rola świetlicy została znacząco rozbudowana i dostosowana do współczesnych potrzeb wychowawczych, edukacyjnych oraz społecznych dzieci i młodzieży.

Obecnie zadania świetlicy są jasno określone zarówno w praktyce pedagogicznej, jak i w przepisach prawa oświatowego. Świetlica szkolna ma istotną funkcję opiekuńczo-wychowawczą w strukturze szkoły podstawowej. Jej zadania nie stanowią tylko zagwarantowania dzieciom bezpiecznego miejsca pobytu, kiedy ich rodzice są w pracy. Jest to też przestrzeń wspomagająca rozwój intelektualny, emocjonalny jak i społeczny uczniów.

Najważniejszym zadaniem świetlicy jest zagwarantowanie opieki dzieciom, jakie nie posiadają w domu stosownych warunków do nauki bądź twórczego spędzania wolnego czasu. Świetlica pozwala im też na odpowiednie żywienie, dopasowane do czasu pobytu w szkole. W praktyce znaczy to, że dzieciom, jakie są w placówce przysługuje posiłek dopasowany do ich potrzeb rozwojowych i zdrowotnych.

Opis zawartości pracy

Głównym celem pracy jest przeanalizowanie roli świetlicy w procesie wychowania dzieci a także analiza oddziaływania metody Weltateliers na ich rozwój oraz dobrostan. Poza tym celem pracy jest ocena możliwości wykorzystania tej koncepcji w polskich placówkach edukacyjnych. Pojawiają się pytania badawcze, tj., jaką funkcję ma świetlica Weltateliers w wychowaniu dzieci jak i jak rodzice oceniają pracę świetlic w polskich instytucjach?

Przedmiot badań to zjawiska społeczne, kulturowe, edukacyjne bądź ekonomiczne, jakie oddziałują na działanie jednostek oraz grup. Zakres badawczy by wytypowany według analizy dostępnej literatury przedmiotu, jak i wstępnych obserwacji oraz konsultacji z ekspertami. Praca koncentruje się na wytyczonym czasie oraz przestrzeni, co pozwala na precyzyjną analizę zjawisk w ich naturalnym kontekście.

W pracy skonstruowano główny problem badawczy, jaki brzmi:, jakie czynniki wpływają na funkcjonowanie danego zjawiska i jakie są ich obustronne zależności? Problem ten pogrupowano na pytania szczegółowe, jakie mają być pomocne przy ułożeniu procesu badawczego. Dla weryfikacji założeń postawiono hipotezy, jakie zostaną zbadane przy wykorzystaniu odpowiednio dobranych metod. Hipotezy te zakładają pojawianie się określonych zależności oraz efektów, jakich występowanie będzie empirycznie sprawdzone. Uważa się, że wyniki badań są powodem lepszego pojęcia analizowanego zagadnienia oraz będą punktem wyjścia do dalszych analiz.

W pracy wykorzystano podejście mieszane, wiążące elementy badań jakościowych oraz ilościowych. Dobór metod był podyktowany postacią badanego zjawiska jak i celami pracy. Pośród metod badawczych użyto analizy treści, studium przypadku, wywiadów pogłębionych jak i ankiety. Techniki badawcze były dobrane do specyfiki respondentów jak i dostępności danych. Narzędzie badawcze stanowiła autorska ankieta, złożona z pytań zamkniętych i otwartych, jak i scenariusza wywiadu do użycia w badaniach terenowych. Dane poddano analizie przy wykorzystaniu stosownych narzędzi statystycznych oraz interpretacyjnych, co dało rzetelność jak i trafność otrzymanych wyników. Proces badawczy wziął pod uwagę zasady etyki badawczej, także anonimowość oraz dobrowolność uczestnictwa respondentów.

Zaprezentowano definicję oraz znaczenie świetlicy jak i omówiono rozmaite modele jej działania. Najbardziej skupiono się na alternatywnych metodach edukacyjnych, takich jak Montessori, Reggio Emilia bądź Waldorff, badając ich pozytywne oddziaływanie na rozwój dziecka. Metody te mają unikalny stosunek do nauki, mimo to zmierzają do jednego celu – skonstruowania przestrzeni wspierającej samodzielności, kreatywność oraz harmonijny rozwój dzieci.

Rozdział drugi skupia się na metodzie Weltateliers, używanej w Arcus Day Care w Luksemburgu. Zaprezentowano historię tej koncepcji jak i jej założenia, badając wpływ metody na rozwój dzieci i wyzwania powiązane z jej wdrażaniem. Weltateliers bazuje na założeniu, że dziecko jest kompetentną jednostką, jaka jest zdolna do podejmowania decyzji oraz samodzielnego zdobywania wiedzy. Przestrzeń edukacyjna pełni funkcję „trzeciego wychowawcy”, dopasowując się do zainteresowań dzieci i dając pełny dostęp do materiałów edukacyjnych. Nauczyciel odgrywa rolę mentora, interweniując jedynie w razie konieczności. Konflikty rozwiązuje się przez dialog i wspólne szukanie rozwiązań, co pomaga rozwojowi kompetencji społecznych oraz emocjonalnych.

Omówione będą też kwestie rozwiązywania konfliktów, potrzebnych kompetencji kadry jak i współpracy z rodzicami. Skupiono się też na braku tej metody w polskim systemie edukacyjnym jak i możliwości jej wdrożenia.

Rozdział trzeci prezentuje badania diagnostyczne związane z działaniem świetlic pozaszkolnych jak i poziomem zadowolenia rodziców z metody Weltateliers. Interpretowane są wyniki ankiet przeprowadzonych w Polsce i Luksemburgu, pokazujące rozbieżności w podejściu do edukacji w obydwu krajach. Wzięto też pod uwagę opinie rodziców jak i zrównanie działania świetlic w obu krajach.

Metody badawcze wykorzystywane w pracy zawierały: ankietę online, wywiady z rodzicami w Polsce oraz Luksemburgu a także analizę dokumentów oraz publikacji, co do alternatywnych metod edukacyjnych.

Rozdział czwarty zawiera podsumowanie i wnioski, akcentując wariant adaptacji metody Weltateliers w polskich placówkach edukacyjnych jak i jej potencjalne korzyści dla rozwoju dzieci.

Informacje użyte w pracy są z publikacji naukowych, artykułów prasowych, zasobów internetowych jak i dokumentacji świetlicowej. Praca ta ma za zadanie pokazać znaczenie nowoczesnych metod wychowawczych oraz możliwości ich wprowadzenia w polskim systemie edukacyjnym, by zbudować przyjazne oraz efektywne środowisko dla dzieci.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Kupując tę pracę otrzymasz ją w całości w formacie DOC i będziesz mógł korzystać z niej w domu bez ograniczeń czasowych.

Koszt zakupu pracy to 299 zł.

Podobne prace

Funkcje społeczno-wychowawcze świetlic szkolnych
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 84