Wiedza o przyrodzie nieożywionej w polskiej literaturze i edukacji

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 91
Rodzaj pracy: Magisterska
Identyfikator pracy: 49

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 269 zł (zamów)

Opis pracy

Dla wykorzystania okresu wczesnego dzieciństwa poszukuje się takich sposobów oddziaływania na dziecko, aby mogło ono w pełni urzeczywistnić własne możliwości rozwojowe. W pedagogice okresu szkolnego tendencje te przejawiają się między innymi w harmonijnym traktowaniu (i pojmowaniu) nauki początkowej, w dążeniu do zachowania równowagi między poznaniem a działaniem, między wiadomościami a umiejętnościami i nawykami. Myślenie, jako złożona czynność umysłowa (wewnętrzna), której rezultatem jest odzwierciedlenie świata zewnętrznego w postaci wyobrażeń, pojęć i sądów, zaczyna w wieku wczesnoszkolnym przekształcać się z konkretno-obrazowego na coraz bardziej ogólno-abstrakcyjne. To przekształcanie pozostaje w wyraźnej zależności od sposobów uczenia się wspierających rozwój intelektualny dziecka.

Centralnym zagadnieniem w procesie nauczania - uczenia się jest kształtowanie pojęć. W niniejszej pracy chodzi przede wszystkim o kształtowanie pojęć elementarnych z przyrody nieożywionej, które są niezbędne do dalszej nauki, a także stanowią podłoże do kształtowania pojęć naukowych w nauczaniu systematycznym.

Już u dzieci w młodszym wieku szkolnym kształtowanie pojęć powinno opierać się na podstawach naukowych, przy zastosowaniu odpowiednich metod i środków dydaktycznych. Błędne pojęcia wytworzone i utrwalone na poziomie nauczania początkowego są trudne, a nawet często niemożliwe do wyeliminowania w klasach wyższych. Można więc przypuszczać, że od stopnia opanowania pojęć przyrodniczych w klasach początkowych zależą postępy uczniów na poziomie bardziej intensywnego poznania umysłowego w zakresie nauk przyrodniczych. Kształtowanie pojęć, rozumienie ich i utrwalanie jest bardzo istotne już w początkowej fazie edukacji szkolnej. Pojęcia poznane i wprowadzone do czynnego słownika uczniów są podstawą do dalszej systematycznej nauki biologii, geografii i fizyki. Dla ustalenia skutecznego uczenia się niezbędne jest także poznanie wewnętrznych warunków kształtowania się pojęć oraz ustalenie rodzaju oddziaływań umożliwiających dziecku prawidłowe opanowanie pojęć.

Dzięki dobremu opanowaniu pojęć przyrodniczych w latach szkolnych, wzrasta szansa na zainteresowanie się sprawami naukowymi w dalszej części życia. Początkowo zainteresowania przyrodnicze mogą być rozwijane dzięki lekturze książek popularnonaukowych, a następnie już dzięki wyspecjalizowanym wydawnictwom naukowym.

W części pierwszej pracy poruszone zostały kwestie związane z sytuacją przedwojenną w Polsce w rozwijaniu zainteresowań wiedzą i literaturą z zakresu przyrody nieożywionej, a konkretnie zagadnienia dotyczące: kształtowania się modelu książki przyrodniczej popularnonaukowej, form popularyzacji wiedzy o przyrodzie nieożywionej dla poszczególnych grup czytelników, serii wydawniczych dotyczących popularyzacji wiedzy przyrodniczej dla dzieci i młodzieży, a także książkowego modelu popularyzacji wiedzy o przyrodzie nieożywionej dla dzieci i młodzieży w ramach poszczególnych dyscyplin naukowych.

Część druga opisuje problematykę wiedzy o przyrodzie nieożywionej w programach szkolnych w latach 1918-1975. Część ta została podzielona na dwa okresy: lata 1918-1939 oraz lata 1945-1975.

Trzecia część pracy jest poświęcona przekazywaniu wiedzy na temat wiedzy o przyrodzie nieożywionej przekazywanej w szkołach po II Wojnie Światowej. Przedstawiono tu podstawowe zagadnienia geologiczne, podstawowe wiadomości o mineralogii, minerałach, skałach oraz skamieniałościach, ponadto opisane zostały formy wykorzystania minerałów przez człowieka, jak również podkreślono konieczność zachowania minerałów, a nie ich niszczenia.

W czwartej, ostatniej części niniejszej pracy, zawarte zostały rozważania na temat kształtowania zagadnień z zakresu przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym. Omówiono tu współczesne tendencje w nauczaniu przyrodoznawstwa, a także cele i zadania kształcenia przyrodniczego.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Kupując tę pracę otrzymasz ją w całości w formacie DOC i będziesz mógł korzystać z niej w domu bez ograniczeń czasowych.

Koszt zakupu pracy to 269 zł.