Przeciwprzeniesienie w psychoterapii grupowej
Podstawowe informacje o pracy
Ilość stron: 31
Rodzaj pracy: Dyplomowa
Identyfikator pracy: 427
Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Opis pracy
W literaturze psychologicznej traktującej o problemach związanych z psychoterapią indywidualną i grupową wiele miejsca poświęca się kwestiom związanym z pacjentami, natomiast niewiele miejsca poświęca się problemom terapeutów.
Praca ta zwierająca studium przypadku przeciwprzeniesienia w terapii grupowej jest próbą wypełnienia tej luki oraz przełamania stereotypowych wyobrażeń na temat negatywnej roli przeciwprzeniesienia w procesie terapeutycznym.
Praca składa się z dwu części. W części pierwszej (teoretycznej) został przedstawiony zarys zasad terapii grupowej według najważniejszych szkół terapeutycznych: psychoanalitycznej, analizy transakcyjnej, humanistycznej, teorii pola, poznawczo – behawioralnej, eklektycznej i systemowej, drugi rozdział poświęcono charakterystyce przeciwprzeniesienia w ujęciu klasycznym i totalistycznym, przedstawiono również typologie przeciwprzeniesień. Część empiryczna zawiera analizę relacji między trenerką i uczestniczką warsztatów socjoterapeutycznych. Rozważano problem znaczenia przeciwprzeniesienia dla relacji terapeutycznej, materiał do analizy zebrano w oparciu o metody jakościowe – obserwację i introspekcję. Rozdział empiryczny zawiera opis warsztatu terapeutycznego, charakterystyki osób wchodzących w interakcję, opis zastosowanych metod badawczych, analizę materiału oraz wnioski.
Ostateczna konkluzja niniejszej pracy mówi, że przeciwprzeniesienie może być w pełni uświadomione, mieć konstruktywny wpływ na proces terapeutyczny oraz dawać szanse na rozwój osobisty i zawodowy.