Opis pracy
Strategia cenowa jest jedną z podstawowych technik walki konkurencyjnej. Składa się na nią kilka dostępnych modeli działania, do których zaliczyć należy te opierające się na kosztach wytwarzania, cenach konkurencyjnych, czy przyjmujące założenia na podstawie ustaleń konkurencji – powyżej, lub poniżej nich. Śledzenie cen konkurentów umożliwia określenie poziomu własnych cen w ramach rynku. Odpowiednio zaplanowana strategia cenowa wraz z nieustannym obserwowaniem relacji cen i kosztów, wpływają w istotny sposób na sukces przedsiębiorstwa.
Przedstawione na rysunku 2 strategie różnią się od siebie i same ich nazwy sugerują sposób podejścia do zagadnień cenowych. Niskie średnie i wysokie ceny odpowiadają obserwowanym w codziennym życiu grupom produktów, różniących się markami, jakością, podażą i przede wszystkim cenom. Strategie zgarniania, przenikania i rabatowa, odpowiadają podejściu przedsiębiorstwa do działań rynkowych.

Strategie niskich, średnich i wysokich cen, oraz zgarniania i przenikania, są określane mianem strategii czystych, oznacza to, że biorą one pod uwagę wyłącznie jedno z wymienionych kryteriów i w praktyce podejście takie jest rzadko stosowane. Najczęściej stosowane są tak zwane strategie mieszane, uwzględniające wszystkie podane kryteria w różnym stopniu. Należy jednak pamiętać, że w odniesieniu do zasad postępowania i konsekwencji w wyborze każdego rodzaju polityki cenowej, celowym działaniem dla przedsiębiorstwa jest oddzielne rozważenie tych podejść. Typowe metody postępowania w odniesieniu do polityki cenowej, uzależnione od etapu funkcjonowania produktu na rynku i poziomu cen, przedstawiono na poniższym rysunku.
Rysunek ukazuje zależności między cenami w chwili wprowadzenia produktu na rynek i ceny w okresie jego dojrzałości. W zależności od zmian poziomu cen interpretować politykę cenową w różny sposób. Polityki te różnią się w znacznym stopniu, ponieważ dyskontowa zakłada sprzedaż masową, zgarniania, odpowiada chęci uzyskania wysokich dochodów, przenikania wiąże się ze zdobywaniem rynku, natomiast wysokich cen dotyczy produktów markowych itp.

Praca została poświęcona zagadnieniom polityki cenowej przedsiębiorstwa przedstawionej na przykładzie firmy działającej w branży hotelarskiej.
Rozdział pierwszy pracy skupia się na przedstawieniu zakresu pojęcia polityki cenowej w ramach literatury ekonomicznej. Przedstawiono treść i zakres pojęcia ceny i rodzajów cen. Przybliżono rodzaje strategii cenowych oraz metody i techniki stosowania polityki cenowej.
Drugi rozdział pracy skupia się na historii przedsiębiorstwa i obecnej jego sytuacji. Przedstawiono aktualną ofertę produktów i usług hotelarskich proponowanych przez firmę. Przeprowadzona została także analiza konkurencyjna firmy.
Trzeci rozdział pracy skupia się na uwarunkowaniach cenowych w usługach hotelarskich. Opisano wpływ metod polityki cenowej na wyniki finansowe firmy w kontekście usług hotelarskich, przedstawiono również standardy cenowe, które wynikają z przynależności do organizacji. Nawiązano także do promocji i ich rodzajów w usługach