Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Czym jest psychologia pozytywna
Psychologia pozytywna skupia się na dobrym życiu, które można opisać przez trzy elementy. Pierwszym z nich jest dobrostan, który dotyczy korzyści dla człowieka i oceny stanu psychicznego jednostki. Oparty jest na trzech filarach: woli życia, ogólnym dobrostanie psychicznym oraz odczuwaniu zadowolenia w poszczególnych dziedzinach życia. Drugim z elementów jest zaangażowanie, które interpretuje się jako doświadczenie optymalne lub stan przepływu (flow). Kluczem jest kontrolowanie działań i bycie panem własnego losu. W edukacji oznacza to aktywność rzeczywistą, gdzie osoba działa z własnej inicjatywy, ustala cele i wie, co robi i dlaczego. Ostatnim z elementów jest sens życia, ponieważ życie pełne sensu jest istotne dla lepszej egzystencji. Problem sensu życia jest bardzo aktualny we współczesnych czasach.
Psychologia pozytywna skupia się na dobrym życiu, podkreślając twórczość, produktywność i zdolność do radzenia sobie z trudnościami oraz cieszenia się życiem. Badania, skupiające się na czym człowiek może polegać w rozwiązywaniu swoich życiowych zadań prowadzą do wniosku, że kluczem jest siła jednostek, ich twórcze zasoby, zdrowie, dobrostan oraz potencjalne i urzeczywistnione umiejętności i talenty. Nie bez znaczenia są również cnoty obywatelskie i osobiste.
Psychologia pozytywna koncentruje się na odkrywaniu mocnych stron jednostek, często nieświadomych ich posiadania, takich jak mądrość, wiedza, doświadczenie, empatia i odwaga. Cechy te rozwijają się przez doświadczenie i wychowanie, wpływając na jakość życia i radość z niego. W przypadku porażki, te cnoty mogą chronić jednostki przed chorobą psychiczną.
Podstawy psychologii pozytywnej - twórczość, zdolności i mądrość
Psychologia pozytywna koncentruje się na dobrym życiu i poszukiwaniu mocnych stron jednostek, co ma istotny związek z twórczością. Twórczość i kreatywność przyczyniają się do poprawy dobrostanu, poczucia humoru, zadowolenia z życia i satysfakcji. Pedagogiczne badania nad twórczością koncentrują się na sukcesach twórczych i samorealizacji przez twórczość, a także na odnajdywaniu przykładów szczęśliwych twórców.
Zdolności, takie jak inteligencja i talent, umożliwiają jednostkom osiąganie wysokich wyników w różnych dziedzinach, co przyczynia się do ich ogólnego dobrostanu i satysfakcji.
Mądrość jest kluczowym elementem psychologii pozytywnej, integrującym wiedzę, doświadczenia, umiejętności podejmowania decyzji i wartości uznawane przez człowieka. Jest to aspekt ludzkiego życia, który łączy zdolności poznawcze i emocje, umożliwiając podejmowanie trafnych decyzji. Badania nad mądrością, takie jak koncepcja WICS, wskazują na znaczenie mądrości, inteligencji i twórczości dla harmonijnego rozwoju osobowości i podnoszenia jakości życia.
Opis zawartości pracy
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym zastanowiono się, jakie były inspiracje powstania psychologii pozytywnej oraz scharakteryzowano to zjawisko. Wyjaśniono, jakie znaczenie z tej perspektywy ma zjawisko wyuczonej bezradności i jakie zadanie stoją przed stylami wyjaśniania według koncepcji Seligmana.
W rozdziale drugim ukazano zagadnienia będące mitami na temat psychologii pozytywnej. Często odbierana jest ona jako „pop-kultura”, pozytywne myślenie lub negowanie. W tej części wykazano i udowodniono różnice kontrowersyjnego podejścia do tego zagadnienia.
Rozdział trzeci dotyczył elementów psychologii pozytywnej takiej jak dobrostan i optymizm. Ukazano i scharakteryzowano inspiracje, którymi się kieruje opisywana psychologia oraz wskazano na programy wprowadzające zagadnienia psychologii pozytywnej w życie.
W zakończeniu pracy przedstawiono wnioski i ogólne przemyślenia dotyczące całej pracy. W bibliografii umieszczono niezbędne źródła, z których korzystano do napisania tego opracowania.