Opis pracy
Jedną z form wypoczynku człowieka jest szeroko rozumiana turystyka. Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) definiuje turystykę jako ogół czynności osób, które podróżują i przebywają w celach wypoczynkowych, służbowych lub innych nie dłużej niż rok bez przerwy poza swoim codziennym otoczeniem, z wyłączeniem wyjazdów, w których głównym celem jest aktywność zarobkowa wynagradzana w odwiedzanej miejscowości. Samo zaś pojęcie turysta i turystyka pochodzą od angielskiego słowa tour oznaczającego podróż.
Współczesna rzeczywistość kreuje wiele form podróżowania i turystyki. Do najpopularniejszych odmian turystyki, ze względu na jej charakter należą:
- turystyka kwalifikowana
- turystyka wypoczynkowa
- turystyka religijna
- turystyka poznawcza
- turystyka uzdrowiskowa
- turystyka pielgrzymkowa
- turystyka krajoznawcza
- turystyka biznesowa
Znaczenie turystyki w życiu człowieka niejednokrotnie podkreślał w swoich wystąpieniach Papież Jan Paweł II. Warto tutaj przytoczyć następujące słowa Papieża: „Turystyka umożliwia (…) oderwanie się od życia codziennego, od pracy, od zobowiązań, które nieuchronnie nad nimi ciążą. W tej sytuacji człowiek jest w stanie spojrzeć innymi oczyma na własne życie i na życie innych: uwolniony od pilnych zajęć codziennych, może odkryć swój wymiar kontemplacyjny; rozpoznając ślady Boga w przyrodzie i przede wszystkim w innych ludziach”.
Także: „Pismo Święte uznaje doświadczenie podróży za szczególną okazje do zdobywania wiedzy i mądrości, ponieważ człowiek styka się z innymi ludami, kulturami, obyczajami i ziemiami” oraz: „Wakacje i podróże mogą (…) być sposobnością do uzupełnienia braków w człowieczeństwie i duchowości”.
Celem tej pracy jest ukazanie sanktuariów jako produktu w turystyce.
Spośród wielu polskich sanktuariów cieszących się większą lub mniejszą popularnością, do pracy wybrano dwa najbardziej znane i odwiedzane przez pielgrzymów sanktuaria tj.: Sanktuarium Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze w Częstochowie oraz Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej w Licheniu Starym.
Przedstawiono w miarę szczegółową charakterystykę tych miejsc, ze szczególnym uwzględnieniem form zagospodarowania turystycznego jakimi są: baza noclegowa, gastronomia i baza towarzysząca.
Dokonano także analizy ruchu turystycznego oraz oceny możliwości dalszego rozwoju tych miejsc pod kątem produktu turystycznego.
Praca została podzielona na trzy rozdziały.
W pierwszym rozdziale pracy określono, czym są sanktuaria, jaką spełniają rolę, na czym polega ich fenomen. Dokonano także charakterystyki dwóch wybranych do badań sanktuariów pod kątem położenia geograficznego, genezy powstania i dziejów.
Drugi rozdział pracy, zasadniczy, poświęcono prezentacji sanktuariów jako produktów turystycznych. Przytoczono ogólne informacje o produktach w turystyce, strukturze produktu i jego rdzeniu. Zaprezentowano i poddano analizie infrastrukturę turystyczną Częstochowy i Lichenia, określono rdzeń produktu turystycznego tych miejscowości.
Trzeci, a zarazem ostatni rozdział obejmuje ankietę przeprowadzoną w miejscowości Częstochowa, w obrębie Jasnej Góry, a także analizę SWOT dla miejscowości Licheń polegającą na zdiagnozowaniu plusów i minusów miejscowości oraz szans rozwoju i zagrożeń.
Metoda, jaka została obrana w pracy to wywiad bezpośredni, przeprowadzony za pomocą narzędzia, jakim jest ankieta. Została ona przeprowadzona wśród turystów odwiedzających Częstochowę. Ankieta pozwoliła określić między innymi:
- określenie sezonowości ruchu pielgrzymkowego i turystycznego w Częstochowie
- określenie długości pobytów w mieście
- zdefiniowanie motywacji i celów, które mają turyści przyjeżdżający do miasta
- przygotowanie miasta do przyjmowania turystów
- ocena stanu zagospodarowania turystycznego miasta i obsługi turystycznej
- zdiagnozowanie wieku i poziomu wykształcenia turystów
Podczas pracy nad ankietą wykorzystano materiały będące w posiadaniu Urzędu Miasta Częstochowa na temat „Założenia do strategii promocji turystycznej miasta Częstochowa”.
W miejscowości Licheń Stary posłużono się metodą zwiedzenia miasta i obserwacji, a także analizy dostępnych informacji i materiałów dotyczących tej miejscowości. Na podstawie tego dokonano analizy SWOT, która polega na określeniu słabych i mocnych stron oraz szans rozwoju i zagrożeń danej miejscowości.