Funkcje reklamy społecznej we współczesnych mediach
Podstawowe informacje o pracy
Ilość stron: 8
Rodzaj pracy: Zaliczeniowa
Identyfikator pracy: 143
Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Opis zawartości pracy
Praca przybliża podstawowe pojęcia związane z reklamą społeczną, a także tłumaczy mechanizmy jej działania. W pracy posłużono się kilkoma przykładami kampanii społecznych.
Czym jest reklama społeczna
Reklama społeczna to określenie używane w literaturze przedmiotu w odniesieniu do przekazów, których nadawcami nie są firmy komercyjne. Stosuje się je zamiennie z takimi terminami, jak reklama niekomercyjna, reklama non – profit, podkreślając jednak, że nie są to przekazy nastawione na korzyści materialne, tak jak reklama komercyjna. Reklama społeczna jest albo powinna być kojarzona ze sferą altruizmu, dobroczynności, z działaniem nastawionym na promocję określonych wartości. Jest rodzajem komunikacji społecznej, w której chodzi o promowanie nowych wartości, postaw oraz wzorów zachowań lub piętnowanie zjawisk niepożądanych.
Reklama społeczna (hasła reklamowe i przedstawienia wizualne prezentowane na bilbordach, w reklamie prasowej i w filmach reklamowych) jest reklamowanym tekstem o treściach ideologicznych . Ten rodzaj reklamy korzysta z narzędzi perswazyjnych, wypracowanych przez reklamę komercyjną, po to, by upowszechniać idee, a jej twórcy przyjmują jako oczywistą tezę o kameralizacji treści kulturowych. Najczęściej pojawia się jako komunikat jednorazowy, spontaniczny. Często jej inicjatorami są osoby, które doświadczyły nieszczęścia, ale którym udało się je przezwyciężyć (wdzięczni losowi ofiarują pomoc innym). W ten sposób powstają fundacje, które są jednym z nadawców tych przekazów. Można wymienić również takich nadawców jak organizacje rządowe, instytucje publiczne (policja, szpitale) oraz sektor non profit (organizacje, fundacje).
Nadawca w reklamie społecznej
W reklamie społecznej istnieje nadawca, który dokonuje diagnozy rzeczywistości społecznej i na tej podstawie podejmuje decyzję o konstrukcji określonego przekazu, poruszającego ważny, jego zdaniem problem. W reklamie społecznej można także wyróżnić adresata, który stając się odbiorcą rzeczywistym ma podjąć określone przez komunikat działanie. Komunikat ten powinien mieć charakter perswazyjny, gdyż powinien nakłonić adresata do podjęcia inicjowanych działań, które mogą mieć znak dodatni (podjęcie działania pożądanego) lub ujemny (zaniechanie zachowania niepożądanego).
Większość społeczeństwa uważa, że ważne jest to co pojawia się w mediach, ponieważ myślą: „skoro media poświęcają czemuś tyle uwagi, to znaczy, że jest to ważne”. Media mówią o tym o czym powinniśmy myśleć, a nie, co mamy myśleć na dany temat. Przekazy w formie reklamy społecznej docierają do wielu osób jednocześnie i są czytelne, a ze względu na nietypową tematykę przykuwają uwagę. Wiele osób przyzwyczajonych do estetyki reklam komercyjnych, niechętnie ogląda bilbordy, które psują sielankową wizję kreowanej przez media rzeczywistości.
Podobne prace
Wykorzystanie reklamy w kampaniach społecznych
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 52