Funkcje reklamy społecznej we współczesnych mediach

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 8
Rodzaj pracy: Zaliczeniowa
Identyfikator pracy: 143

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)

Opis pracy

Opis zawartości pracy

Praca przybliża podstawowe pojęcia związane z reklamą społeczną, a także tłumaczy mechanizmy jej działania. W pracy posłużono się kilkoma przykładami kampanii społecznych.

Czym jest reklama społeczna

Reklama społeczna to określenie używane w literaturze przedmiotu w odniesieniu do przekazów, których nadawcami nie są firmy komercyjne. Stosuje się je zamiennie z takimi terminami, jak reklama niekomercyjna, reklama non – profit, podkreślając jednak, że nie są to przekazy nastawione na korzyści materialne, tak jak reklama komercyjna. Reklama społeczna jest albo powinna być kojarzona ze sferą altruizmu, dobroczynności, z działaniem nastawionym na promocję określonych wartości. Jest rodzajem komunikacji społecznej, w której chodzi o promowanie nowych wartości, postaw oraz wzorów zachowań lub piętnowanie zjawisk niepożądanych.

Reklama społeczna (hasła reklamowe i przedstawienia wizualne prezentowane na bilbordach, w reklamie prasowej i w filmach reklamowych) jest reklamowanym tekstem o treściach ideologicznych . Ten rodzaj reklamy korzysta z narzędzi perswazyjnych, wypracowanych przez reklamę komercyjną, po to, by upowszechniać idee, a jej twórcy przyjmują jako oczywistą tezę o kameralizacji treści kulturowych. Najczęściej pojawia się jako komunikat jednorazowy, spontaniczny. Często jej inicjatorami są osoby, które doświadczyły nieszczęścia, ale którym udało się je przezwyciężyć (wdzięczni losowi ofiarują pomoc innym). W ten sposób powstają fundacje, które są jednym z nadawców tych przekazów. Można wymienić również takich nadawców jak organizacje rządowe, instytucje publiczne (policja, szpitale) oraz sektor non profit (organizacje, fundacje).

Nadawca w reklamie społecznej

W reklamie społecznej istnieje nadawca, który dokonuje diagnozy rzeczywistości społecznej i na tej podstawie podejmuje decyzję o konstrukcji określonego przekazu, poruszającego ważny, jego zdaniem problem. W reklamie społecznej można także wyróżnić adresata, który stając się odbiorcą rzeczywistym ma podjąć określone przez komunikat działanie. Komunikat ten powinien mieć charakter perswazyjny, gdyż powinien nakłonić adresata do podjęcia inicjowanych działań, które mogą mieć znak dodatni (podjęcie działania pożądanego) lub ujemny (zaniechanie zachowania niepożądanego).

Większość społeczeństwa uważa, że ważne jest to co pojawia się w mediach, ponieważ myślą: „skoro media poświęcają czemuś tyle uwagi, to znaczy, że jest to ważne”. Media mówią o tym o czym powinniśmy myśleć, a nie, co mamy myśleć na dany temat. Przekazy w formie reklamy społecznej docierają do wielu osób jednocześnie i są czytelne, a ze względu na nietypową tematykę przykuwają uwagę. Wiele osób przyzwyczajonych do estetyki reklam komercyjnych, niechętnie ogląda bilbordy, które psują sielankową wizję kreowanej przez media rzeczywistości.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Podobne prace

Wykorzystanie reklamy w kampaniach społecznych
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 52