Opis pracy
Nieustanny rozwój gospodarki, jak również rosnąca konkurencja powodują , że przedsiębiorstwa muszą ciągle obserwować zmieniające się otoczenie. Przedsiębiorstwa bardzo często zmuszone są do dokonywania zmian, które mają na celu poprawę efektywności ich działania oraz mają zapewnić jej sukces, czy też rozwój rynkowy. Chodzi tutaj nie tylko o zmiany techniczne oraz technologiczne, ale w szczególności społeczne, czy też organizacyjne w zakresie zarządzania, które mogą pomoc w szybkim reagowaniu oraz dostosowaniu możliwości danego przedsiębiorstwa do wyzwań, które stawia otoczenie.
Korzystanie z outsourcingu daje możliwość przedsiębiorstwu skoncentrować się na głównym celu swojej działalności, zdobyć przewagę konkurencyjną oraz osiągnąć zyski. Outsourcing jest zatem strategicznym narzędziem w biznesie, które pomaga w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz umożliwia mu znacznie szybszy wzrost.
Aby sprostać wyzwaniom związanym z rozwojem technologii oraz skupić się głównie na celach działalności warto zaryzykować i zaufać specjalistom z firm zewnętrznych, którzy mogą być pomocni i zagwarantować pewien stały poziom usług, oraz znacznie ograniczyć konieczność zatrudniania nowych pracowników – specjalistów. Właśnie takim celom służą usługi firm outsourcingowych.
Biorąc pod uwagę badawczy charakter pracy, celem prezentowanych w pracy badań empirycznych jest analiza korzystania z usług outsourcingu przez przedsiębiorstwa działające w wybranym województwie.
Dla realizacji badań w pracy został określony problem badawczy, za pomocą którego szczegółowo opracowano badania oraz uzyskano możliwość dokładniejszego poznania przedmiotu badań. Zazwyczaj problem badawczy określany jest w literaturze, jako szereg pytań, na które odpowiedzi mają udzielić przeprowadzone badania .
W odniesieniu do celu niniejszej pracy sformułowano następujący główny problem badawczy: Czy przedsiębiorstwa z analizowanego regionu korzystają z outsourcingu w celu optymalizacji zarządzania swoją firmą?
Rozstrzygnięcie powyższego zagadnienia starano się uzyskać poprzez potwierdzenie hipotezy: Przedsiębiorstwa z obszaru analizowanego województwa korzystają z outsourcingu w celu optymalizacji procesów zarządzania.
Opracowanie składa się z dwóch części. W części teoretycznej zaprezentowano zagadnienie outsourcingu w zakresie celów oraz motywów, jakimi kierują się przedsiębiorcy korzystając usług firm zewnętrznych, jak również obszarów jego zastosowania. Ponadto, zwrócono uwagę na proces wdrażania outsourcingu w przedsiębiorstwie, ze zwróceniem uwagi na wymagane w takiej procedurze dokumenty oraz umowę outsourcingową. Część teoretyczną opracowania oparto na literaturze przedmiotu z zakresu zarządzania.
W drugiej części opracowania zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań. Przedsiębiorcy odpowiadali na pytania zawarte w ankiecie. Pytania ankietowe dotyczyły korzystania z usług firm zewnętrznych w różnych dziedzinach działalności przedsiębiorstw. Wyniki badań zostały przedstawione w formie graficznej.