Aktywność ruchowa dzieci w szkole podstawowej przy udziale rodziców

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 110
Rodzaj pracy: Magisterska
Identyfikator pracy: 975

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 330 zł (zamów)

Opis pracy

Opis zawartości pracy

Celem pracy jest rozpoznanie form aktywności ruchowej dzieci w czasie wolnym z udziałem rodziców.

Praca składa się z pięciu rozdziałów.

W rozdziale pierwszym Teoretyczne podstawy aktywności ruchowej dzieci omówiono pojęcie rozwoju fizycznego - ruch i aktywność fizyczna, wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne i psychiczne, aktywność ruchową jako czynnik stymulujący rozwój dzieci i bariery i motywatory do aktywności fizycznej .

W rozdziale drugim Środowiskowe uwarunkowania aktywności ruchowej przedstawiono rolę rodziny w promowaniu aktywności ruchowej, wzorce i rodzinne aktywności fizyczne w rodzinie i wyniki badań nad aktywnością ruchową uczniów.

W rozdziale trzecim Organizacje wspierające aktywność ruchową dzieci w środowisku lokalnym scharakteryzowano ośrodki miejskie działające na rzecz wspierania aktywności sportowej, stowarzyszenia i kluby sportowe i szkolne Koła Sportowe.

W rozdziale czwartym Metodologia badań zanalizowano cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody techniki i narzędzia badawcze, czas, miejsce i zakres badań i metody statystyczne opracowania materiału empirycznego.

W rozdziale piątym Analiza wyników badań własnych przedstawiono środowisko społeczno-ekonomiczne badanych dzieci, aktywność ruchowa na tle różnych from aktywności preferowanych przez dzieci, zorganizowane formy aktywności ruchowej dzieci i rodziców, stosunek dzieci do zajęć ruchowych i aktywnych form spędzania czasu wolnego, wpływ najbliższego otoczenia na poziom aktywności ruchowej dzieci, poziom aktywności ruchowej badanych dzieci, subiektywną ocenę stanu zdrowia i samopoczucia badanych dzieci i związki aktywności ruchowej dzieci z innymi zmiennymi.

W niniejszej pracy wykorzystano badania ilościowe, do których należy miedzy innymi sondaż diagnostyczny, zastosowano ankietę, jako technikę pozwalającą na uzyskanie odpowiedzi na wyodrębnione pytania badawcze.

W pracy narzędzia badawcze, które wykorzystano to kwestionariusz ankiety. Przez kwestionariusz rozumie się arkusz papieru z wydrukowaną listą pytań. W celu przeprowadzenia badań stworzono ankietę, którą skierowano do uczniów i ich rodziców. Ankietę przeprowadzono na grupie 61 uczniów i 150 rodziców dzieci . Kwestionariusz składa się z 23 pytań. Wszystkie pytania są pytaniami zamkniętymi. W badaniach wzięło udział 150 rodziców, którzy wypełnili ankietę dotyczącą aktywności ruchowej dzieci , z czego 67% rodziców, którzy wypełnili ankietę dzieci było kobietami, a 33% ankietowanych to mężczyźni.

Analiza wyników badania ankietowego została zaprezentowana w sposób chronologiczny: pytanie skierowane do rodziców i analogiczne pytanie skierowane do dzieci.

Pojęcie rozwoju fizycznego - ruch i aktywność fizyczna

Rozwój jest to zmiana pozytywna, związana ze wzrostem oraz postępem.

O rozwoju można mówić w aspekcie biologiczno-przyrodniczym oraz społeczno-ekonomicznym. W ujęciu ogólnym przez pojęcie rozwoju rozumie się „proces przeobrażeń, zmian, przechodzenia do stanów lub form bardziej złożonych lub pod pewnym względem doskonalszych; także pewne (wyższe) stadium tego procesu, rozkwit, czy też duży rozrost” . Człowiek natomiast może rozwijać się m. in. społecznie, moralnie, intelektualnie, psychicznie oraz fizycznie, poznawczo, emocjonalnie. Rozwój jest pojęciem ogólnym, a zarazem bardzo złożonym. Silny wpływ na sposób jego ujmowania w psychologii wywarła, jak piszą M. Przetacznik – Gierowska oraz M. Tyszkowa, teoria biologicznej ewolucji gatunków głoszona przez K. Darwina. Ujmowała ona rozwój w dwóch aspektach: filogenetycznym jako funkcję determinowaną dziedzicznością oraz środowiskiem, a także w aspekcie ontogenetycznym jako funkcję dojrzewania oraz środowiska .

Rozwój społeczny jest procesem zmian społeczeństwa oraz oznacza nabywanie umiejętności zachowania się zgodnie ze społecznymi oczekiwaniami. Stawanie się osobą uspołecznioną to przejście przez trzy procesy socjalizacji: uczenia się zachowań społecznie aprobowanych, pełnienie ról społecznie aprobowanych oraz rozwój postaw społecznych.

Rozwój moralny oznacza działanie podejmowane samodzielnie, z wewnętrznych pobudek, przynoszące nowe dla jednostki wyniki. Przez aktywność twórczą przyjęto rozumieć podejmowaną chętnie oraz uprawianą z zadowoleniem, opartą na własnych pomysłach mniej lub bardziej świadomą celu osobistą działalność, prowadzoną

w poczuciu odpowiedzialności oraz stymulowaną zwłaszcza przez otwarte zadania problemowe, zintegrowane przez potrzeby człowieka oraz jego środowiska, której wynikiem jest stworzenie lub odkrycie czegoś dla niego nowego oraz pożytecznego.

Rozwój intelektualny wyraża się w doskonaleniu wszystkich funkcji poznawczych takich jak spostrzeganie, pamięć, uwaga, wyobrażenia, uczenie się, myślenie, rozumowanie, tworzenie pojęć.

Rozwój poznawczy polega na zmianach jakościowych w myśleniu oraz na zmianach ilościowych takich jak zdobywanie wiedzy czy zdolności. Niektórzy psychologowie uważają, że dokonują się one poprzez interakcję dojrzewania, które jest uwarunkowane genetycznie oraz przez uczenie się oznaczające wpływ środowiska. Inni zwracają większą uwagę na dojrzewanie związanie ze zmianami w myśleniu oraz zachowaniu nie uwzględniając doświadczenia. Jeszcze inni natomiast wskazują na uczenie się powodujące zmiany w myśleniu przez doświadczenie.

Rozwojem emocjonalnym żądzą emocje, które są grupą zjawisk, subiektywnych przeżyć. Są określane jako uczucia, afekty oraz nastroje. Afekt wśród wielu osób jest nastrojem oraz ma szersze znaczenie. Mają one jednak wspólne cechy oraz mówią o przeżyciach emocjonalnych.

Bariery i motywatory do aktywności fizycznej w tej grupie wiekowe

Jeżeli postrzegamy sprawność ruchową człowieka jako pozytywny wskaźnik zdrowia, to mamy na myśli jego zaradność ruchową jako wartość społeczną, która jest wyrazem adaptacji do warunków życia, a którą się ocenia według standardów populacyjnych.

Wzmożona aktywność ruchowa to dowolna forma ruchu, która wywołuje w organizmie człowieka podwyższenie wydatku energetycznego powyżej wartości spoczynkowej. W zależności od charakteru, intensywności, czasu trwania określonej formy ruchu, występują zmiany zarówno w sprawności funkcjonalnej poszczególnych układów, jak i zmiany ilościowe (morfologiczne) oraz jakościowe na poziomie tkanek oraz pojedynczych komórek.

Ruch dzieci to przede wszystkim zabawa. To zabawa jest głównym czynnikiem rozwoju ruchowego. Dziecko ma w sobie ogromną ilość energii, którą musi rozładować. Śniadecki uważał, że to nauczyciele powinni konstruować takie środki oraz taką przestrzeń, aby zainteresować dziecko do poznawania świata i jego otoczenia.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Kupując tę pracę otrzymasz ją w całości w formacie DOC i będziesz mógł korzystać z niej w domu bez ograniczeń czasowych.

Koszt zakupu pracy to 330 zł.

Podobne prace

Aktywność ruchowa dzieci w wieku szkolnym
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 56

Świetlica jako środowisko wychowawcze
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 105

Sposób spędzania czasu wolnego dzieci w wieku 6-8 lat
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 47