Opis pracy
Praca składa się z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.
W rozdziale pierwszym zatytułowanym „Atmosfera wychowawcza bursy i internatu” zostały omówione merytoryczne podstawy, pomocne w prowadzeniu właściwych badań. Przybliżono pojęcie mikrosystemu wychowawczego placówek wychowawczo-oświatowych, wskazano funkcje wychowawcze szkół, omówiono wskaźniki klimatu społecznego szkoły publicznej, w tym cechy atmosfery wychowawczej oraz wyznaczniki klimatu społecznego. Ponadto omówiono atmosferę i klimat społeczny zaobserwowany we współczesnych szkołach publicznych oraz przytoczono najistotniejsze działania podejmowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w celu poprawy tych elementów w codziennym funkcjonowaniu szkół. W końcowej części rozdziału przytoczono negatywne zjawiska społeczne pojawiające się w środowisku szkolnym, a które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów w szkole i internacie.
W rozdziale drugim pt. „Bezpieczeństwo osobiste młodzieży w okresie adolescencji” skupiono się na bezpieczeństwie osobistym młodzieży w okresie adolescencji. W tym celu omówiono pojęcie socjalizacji i wychowania, wskazano cechy społeczno-emocjonalne adolescentów, omówiono pojęcie i zakres poczucia bezpieczeństwa osobistego oraz potrzeby młodzieży takie jak potrzeba bezpieczeństwa i przynależności. W końcowych podrozdziałach skupiono się na przedstawieniu zjawiska „fali” w internacie, temat subkultur młodzieżowych oraz metody pozwalające na zapobieganie zjawisku przemocy w środowisku burs i internatów.
Rozdział trzeci zawiera omówienie zagadnień metodologicznych. W sposób systematyczny dokonano charakterystyki etapów postępowania diagnostycznego w badaniach pedagogicznych. Zaprezentowano cel i problematykę badawczą, hipotezę roboczą, opis metod, technik i narzędzi badawczych, jakie zastosowano przy zbieraniu materiału badawczego. Dokonano charakterystyki badanej grupy respondentów i terenu badan własnych
Rozdział czwarty zawiera analizę badań własnych. Na podstawie zgromadzonego materiału empirycznego dokonano opisu jakości życia osobistego badanych wychowanków. Przedstawiono opinie podopiecznych na temat jakości środowiska wychowawczego placówki i cech klimatu społecznego. W ostatniej części zaprezentowano analizę poczucia bezpieczeństwa osobistego badanych podopiecznych.
Podobne prace
Europejska polityka bezpieczeństwa i obrony
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 134
Policja w procesie karnym
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 102
Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna policjantów
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 93