Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Opis zawartości pracy
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie problematyki związanej funkcjonowaniem dziecka z ADHD w edukacji szkolnej. Przedstawione w opracowaniu badania stanowią podstawę udowodnienia postawionej tezy. Tezą w niniejszym opracowaniu jest: Uczniowie z nadpobudliwością psychoruchowa dobrze funkcjonują w środowisku szkolnym.
Całość opracowania pozwala na wyjaśnienie kwestii związanych z funkcjonowaniem dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w środowisku szkolnym oraz lepsze zrozumienie ich problemów. Podczas prowadzenia badań zastosowano metodę ilościową z wykorzystaniem formularza ankiety. Badania przeprowadzono pośród wychowawców, nauczycieli i pedagogów dzieci z ADHD w placówkach psychologiczno - pedagogicznych oraz szkołach podstawowych z oddziałami integracyjnymi na terenie wybranego miasta.
Praca składa się z 5 rozdziałów, gdzie kolejno przybliżono zagadnienia związane z funkcją szkoły w stosunku do dzieci z ADHD oraz metody i narzędzia pracy z dziećmi.
Rozdział pierwszy obrazuje zagadnienia związane ze szkołą, czyli środowiskiem dziecka z ADHD w okresie edukacji. Zawiera definicje związane ze szkołą, jak również przedstawia funkcje i zadania tej placówki w stosunku do dzieci z ADHD. W rozdziale zaprezentowane zostały także narzędzia i techniki pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo oraz jego sytuacja szkolna.
W drugim rozdziale opisana została etiologia i definicja ADHD, a także przyczyny, rozpoznanie i symptomy nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci.
Kolejny rozdział przybliża kwestie leczenia i pomocy dzieciom z ADHD, w szczególności działania terapeutyczne oraz pozostałe formy pomocy dzieciom. W tym rozdziale zwrócono uwagę również na powikłania z jakimi wiąże się brak diagnozy i leczenia ADHD u dzieci.
Rozdział czwarty przybliża metodologię badań własnych, a w szczególności cel pracy metody i techniki badawcze oraz założone hipotezy.
W ostatnim rozdziale przedstawiono graficznie i opisowo wyniki przeprowadzonych badań i wnioski, jakie z nich wynikają.
Czym jest ADHD?
ADHD jest czteroliterowym skrótem, znanym dla większości osób. Termin pochodzi z języka angielskiego i określa zespół nadpobudliwości psychoruchowej (Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder – ADHD). Zjawisko ADHD jest wciąż intensywnie badane przez środowiska medyczne na świecie i w Polsce. Coraz częściej rozszerzany jest zakres tego zjawiska, gdyż ADHD rozpoznawane jest nie tylko u dzieci, ale i u dorosłych. Wielu badaczy zastanawia się nad samą zasadnością leczenia ADHD, gdyż jak twierdzą nie ma jednoznacznego leku na to zaburzenie. Wynika to z faktu, że składnik morfologiczny tego zaburzenia nie został do tej pory odnaleziony, z kolei objawy jakie towarzyszą nadpobudliwości, czyli lęk, trudności z koncentracją uwagi, nadpobudliwość motoryczna, jak również zaburzenia poznawcze czy też brak adaptacji społecznej, mogą występować także w przypadku wielu innych zaburzeń psychicznych i nie tylko.
Jako nazwę syndromu nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci przyjęto określenie stworzone przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, a mianowicie: Attention Deficyt Hyperactivity Disorder (ADHD), czyli w tłumaczeniu zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Równocześnie stosowana jest także nazwa przyjęta przez Światową Organizację Zdrowia WHO, która używa zwrotu Hyperkinetic Disorder, czyli zespół hiperkinetyczny, czy też zaburzenie hiperkinetyczne. Pomimo tego, iż wskazuje się na konieczność traktowania zespołu ADHD jako zaburzenia neurorozwojowego, w polskiej mentalności zauważyć można nadal opinie, które wskazują na środowiskowe przyczyny trudności w zachowaniu dzieci z ADHD, a w szczególności wiążą to z niewłaściwym wychowaniem przez rodziców.
Z uwagi na przeprowadzane powszechnie badania, dotyczące biologicznego podłoża nadpobudliwości psychoruchowej nie da się nie zauważyć, że przyczyny tego schorzenia wynikają ze specyfiki budowy anatomicznej i biochemicznej mózgu. Zupełnie nowym podejściem było zwrócenie uwagi na czynnik biologiczny, gdyż bardzo długo jako jedyną przyczynę nieprawidłowości w zachowaniu przyjmowano niewłaściwe metody wychowawcze.
Diagnozowanie ADHD
Diagnozowanie ADHD przede wszystkim powinno bazować na ustaleniu częstości występowania oraz nasilenia objawów takich, jak deficyt uwagi, nadruchliwość i impulsywność. W całym procesie diagnozowania konieczne jest podejście interdyscyplinarne, które uwzględnia aspekty psychologiczne, pedagogiczne, ale również biologiczne.