Opis pracy
Niepełnosprawność intelektualna to jedno z zaburzeń o charakterze globalnym, co oznacza, że wszystkie funkcje i procesy psychiczne u uczniów z takim rodzajem niepełnosprawności odbiegają od przyjętych norm. Bez względu na jej stopień, uczniowie u których stwierdzono niepełnosprawność intelektualną przejawiają opóźnienia rozwojowe czy też zaburzenia w rozwoju fizycznym, poznawczym, społecznym oraz emocjonalnym. Jak można zauważyć w różnych przypadkach jest to stan, który może ulegać zarówno pozytywnym, jak i negatywnym zmianom.
Funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną jest bardzo różne i zależy min. od stanu zdrowia, sprawności, poziomu funkcjonowania poznawczego, ale również od tego w jaki sposób możemy pomoc osobie obarczonej taką dysfunkcją.
Przedstawiona w niniejszej pracy niepełnosprawność intelektualna oraz sprzężona wiąże się zazwyczaj z ograniczeniami percepcyjnymi, poznawczymi i ruchowymi. Uczniowie z taką niepełnosprawnością nie zawsze mogą w pełni uczestniczyć we wszystkich aktywnościach jak również nie zawsze mogą wykonywać samodzielnie określone zadania bez wsparcia innych osób. W celu zwiększenia niezależność i ułatwienia integracji społecznej zarówno w kręgu szkolnym oraz funkcjonowanie w grupie rówieśniczej spoza szkoły, niezbędne jest stworzenie takich warunków edukacyjnych, które będą bazowały na uczestnictwie, doświadczaniu i maksymalnej samodzielności.
W niniejszej pracy przedstawiono funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz autyzmem.
Praca składa się z trzech rozdziałów, w tym jednego o charakterze badawczym. W rozdziale pierwszym zaprezentowano teoretyczne podejście do niepełnosprawności ogółem oraz zwrócono uwagę na niepełnosprawność intelektualną – przytaczając definicje tych pojęć.
Drugi rodzaj opracowania skupia się na zjawisku autyzmu przybliżając i charakteryzując chorobę.
Ostatni rozdział to analiza konkretnego indywidualnego przypadku ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz autyzmem. W tym rozdziale przedstawiono zarówno spektrum zjawiska jak również zwrócono uwagę na możliwości pomocy przy zastosowaniu różnych metod i technologii wspomagające, umożliwiające realizację celów edukacyjnych. Wyeksponowano również szereg rozwiązań służących pomocy w komunikacji i funkcjonowaniu w środowisku społecznym.