Opis pracy
Kluczowym warunkiem działania przedsiębiorstwa jest rentowna sprzedaż wytwarzanych produktów czy usług. Można zatem uznać, iż fundamentalną funkcją działalności podmiotu, umożliwiającą wykonywanie założonych celów rynkowych i finansowych, pełni dystrybucja. Jej odpowiednio skonstruowany system pozwala firmie skutecznie i efektywnie działać na współczesnym rynku, na którym głównym generatorem zysków przedsiębiorstwa jest klient. Obserwując współczesny rynek oraz przyglądając się zachodzącym w nim zmianom zauważamy, że dystrybucja stała się istotnym elementem procesów gospodarczych. Rynek jest zaopatrywany w mnóstwo różnorodnych produktów, dlatego przedsiębiorstwu coraz trudniej stać się konkurencyjnym. Dlatego też działania sfery dystrybucji w firmie stały się aktualnie głównym generatorem pozyskiwania klientów, a co za tym idzie wypracowania wyznaczonych rezultatów finansowych.
Praca składa się z czterech rozdziałów. Przedmiotem rozważań w pierwszym rozdziale jest istota oraz specyfikacja dystrybucji. Z tego względu szczególną uwagę poświęcono zdefiniowaniu pojęcia dystrybucji, określeniu jej funkcji, wykorzystywanych w logistyce kanałów czy rodzajów działań podczas obsługi klienta. Przedstawiono także pojęcie dystrybucji fizycznej oraz omówiono jej koszty, a także scharakteryzowano obiekty infrastruktury logistycznej, jakimi są centra dystrybucji oraz centra logistyczne.
Zawartość drugiego rozdziału dotyczy logistyki dystrybucji na rynku płytek ceramicznych. Omówiony został w nim proces obsługi klienta, podejście marketingowe do sfery dystrybucji oraz narzędzia wspomagające ocenę efektywności tego typu procesów w przedsiębiorstwie. Treść rozdziału definiuje także pojęcie dystrybucji pod kątem specyfiki, analizowanej w dalszej części pracy, firmy ABC.
Rozdział trzeci poświęcony jest działalności przedsiębiorstwa ABC. Ukazane zostały w nim procesy organizacji usług logistycznych w badanej firmie, systemy wykorzystywane w sferze dystrybucji oraz koncepcja usprawnienia organizacji pracy.
Ostatni rozdział pracy zawiera ocenę kierunków oraz propozycje niezbędnych zmian dotyczących dystrybucji w omawianym przedsiębiorstwie. Dokonano tu także oceny firmy pod względem organizacji procesu dystrybucji, a także zostały wysnute propozycje możliwych usprawnień pracy w firmie, mające na celu poprawę efektywności jej działań.
W realizacji przyjętego celu wykorzystano głównie krytyczną analizę literatury, tj. podręczników, monografii, artykułów naukowych i źródeł internetowych. Na bibliografię składają się publikacje z zakresu logistyki, informatyki, ekonomii, marketingu oraz finansów. Artykuły pozyskano z czasopism branżowych polskich i zagranicznych, takich jak: Ekonomia i Zarządzanie, Marketing i Rynek czy Logistyka. Warto zaznaczyć, że badacze, m. in. K. Selviaridis i M. Springa oraz J.T. Mentzer, S. Min i M. Bobbitt stwierdzają, że publikacje naukowe na temat sektora usług logistycznych są słabo uteoretyzowane, większość nie posiada schematu analitycznego, a jest raczej prostym opisem zastanej rzeczywistości i trendów występujących w branży. Istniejące studia w tej dziedzinie mają zazwyczaj charakter empiryczno-deskryptywny.
Część empiryczna pracy zawiera analizę informacji i danych finansowych, które pozyskano z zasobów wewnętrznych badanej firmy oraz na podstawie obserwacji działań wykonywanych w przedsiębiorstwie. Wykorzystano także informacje zamieszczone na stronie internetowej oraz posiłkowano się raportami i sprawozdaniami wewnętrznymi sporządzanymi przez pracowników przedsiębiorstwa jak i przez niezależne podmioty. Cennym źródłem informacji był wywiad swobodny przeprowadzony z pracownikami działu obsługi klienta przedsiębiorstwa ABC oraz doświadczenie zawodowe autorki niniejszej pracy.
Podobne prace
Logistyka dystrybucji i obsługa klienta na przykładzie koncernu PKN Orlen
Rodzaj pracy: Inżynierska | Stron: 52
Przedsiębiorca a przedsiębiorstwo
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 45
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie (na przykładzie)
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 92