Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Czym jest analiza strategiczna
Pojęcie analizy strategicznej jest ściśle związane z pojęciami strategii i pozycji strategicznej firmy. Właśnie pozycja strategiczna firmy jest podstawą formułowania strategii, a sama pozycja jest wyznaczana przez szereg czynników zewnętrznych pochodzących z otoczenia i wewnętrznych pochodzących z samej organizacji. Określenie pozycji strategicznej jest możliwe na podstawie rzetelnie zrealizowanej analizy strategicznej i umożliwia jednoznaczne sprecyzowanie możliwości działania przedsiębiorstwa. Zapewnia możliwość zakwalifikowania organizacji do jednej z trzech kategorii, do jakich zaliczyć można kategorię rozwojową, nierozwojową lub charakteryzującą się zróżnicowanymi możliwościami rozwoju.
Analiza strategiczna jest postępowaniem badawczym, które ma na celu ocenę realizowanej aktualnie przez przedsiębiorstwo strategii zarządzania, jak również określenie i wyznaczenie możliwych kierunków dalszej działalności. Podstawą analizy strategicznej jest obserwacja zmian, jakie zachodzą w bliższym i dalszym otoczeniu przedsiębiorstwa. Analiza strategiczna skupia się w szczególności na funkcji diagnostycznej, która odnosi się tak do czynników związanych z otoczeniem, jak również do działalności samego przedsiębiorstwa, znacznie mniej jednak skupia się na restrukturyzacji, czy rozwoju.
Funkcje analizy strategicznej
Funkcja diagnostyczna dostarcza informacji o tym jakie są uwarunkowania zewnętrzne, w jakich dziedzinach możliwy jest rozwój firmy i skuteczna rywalizacja z konkurentami. Inną funkcją jest funkcja projekcyjna, która polega wyłącznie na przedstawieniu ogólnego zarysu podstawowych wariantów rozwiązań o charakterze strategicznym w przyszłości. Określa ona uwarunkowania zewnętrzne, w ramach jakich dziedzin może nastąpić rozwój przedsiębiorstwa i skuteczna jego rywalizacja z firmami konkurencyjnymi. Funkcja projekcyjna polega tylko na przedstawieniu ogólnego zarysu podstawowych wariantów przyszłych rozwiązań strategicznych. Analiza strategiczna nie może zastąpić prognozowania i planowania działalności, a tylko wstępnie określa przyszłe strategie przedsiębiorstwa, biorąc pod uwagę wyniki diagnozy. Generalnie zawarte w analizie strategicznej badanie o charakterze diagnostycznym firmy i otoczenia umożliwia wyłącznie eliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości i błędów, choć może być wykorzystane także do celów planistycznych.
Opis zawartości pracy
Praca skupia się na aspektach związanych z wykorzystaniem analizy strategicznej. W kontekście analizowanej problematyki odniesiono się do roli sektora internetowego w działaniu przedsiębiorstw. Przedstawiono specyfikę nowej gospodarki i pojęcie e-biznesu. Odniesiono się do kluczowych modeli działań e-biznesu. Opisano istotę i funkcjonowanie przedsiębiorstwa internetowego.
W dalszej części pracy przedstawiono metody analizy strategicznej jako narzędzia wykorzystywanego w zarządzaniu strategicznym. Opisano pojęcie i genezę analizy strategicznej, przedstawiono klasyfikacje metod analizy tego typu. Opisano metodę pięciu sił Portera i procedury postępowania w ramach metody. Podjęto próbę przedstawienia zalet i wad oraz obszarów wykorzystania opisywanej metody.
W końcowej części pracy przedstawiony został przykład wykorzystania analizy strategicznej metodą pięciu sił Portera w ramach rynku B2C w Polsce. Przybliżono ogólną charakterystykę rynku B2C. Przeprowadzono analizę rynku B2C według siły przetargowej dostawców, nabywców, według zagrożeń ze strony substytutów, według gróźb wejścia do sektora oraz według rywalizacji w ramach sektora.
Podobne prace
Analiza strategiczna wybranego przedsiębiorstwa
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 83
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie (na przykładzie)
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 92
Konkurencja rynkowa na przykładzie koncernu Toyota
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 91