Opis pracy
Termin komunikacja ma swoje źródło w łacińskim słowie communicatio i oznacza łączność, wymianę, rozmowę. W relacji pomiędzy osobami komunikacja jest przekazem określonej informacji, określanej komunikatem i zdolnością do jego odbierania i rozumienia. Często pojęcie komunikację utożsamia się ze sposobem przekazywania komunikatów, jak i relacjami, jakie mają miejsce podczas tego procesu. Przekazywanie komunikatów może być realizowane z wykorzystaniem umownych znaków, takich jak słowa, gesty, dźwięki, liczby, symbole itp. Systemy tego typu znaków nazywane są kodami. Porozumiewanie się polega więc na słownym lub bezsłownym przesyłaniu informacji i ma wpływ na kształtowanie relacji między ludźmi. Umiejętność komunikacji jest podstawowym elementem wszelkiego rodzaju kontaktów międzyludzkich.
Komunikacja dla każdego człowieka jest czynnikiem warunkującym jego funkcjonowanie w społeczeństwie. Nie sposób mówić o samym społeczeństwie, organizacji i współpracy bez czynnika komunikacji. Komunikacja jest więc obecna w życiu każdego człowieka od jego urodzenia i w dużym stopniu wpływa na jego postępowanie i podejmowane działania. Szczególną rolę komunikacja odgrywa w miejscach, gdzie ludzie organizują się w jakiś sposób, czyli w szkołach, instytucjach, a przede wszystkim przedsiębiorstwach. Właśnie zagadnienie komunikacji w przedsiębiorstwach stanowi przedmiot analizy w niniejszej pracy.
Pierwszy z rozdziałów pracy obejmuje wprowadzenie do problematyki komunikacji. Przybliżono definicję komunikacji. Szczególnie istotne, w aspekcie omawianych zagadnień są elementy procesu komunikowania się, które zostały przedstawione na łamach niniejszego rozdziału. Odwołano się również do przebiegu procesu komunikacji. Odniesiono się do poziomów komunikacji, jak i podstawowych rodzajów komunikacji.
Drugi rozdział pracy jest odniesieniem zagadnień związanych z komunikacją w ujęciu ogólnym do specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przedstawiono kierunki przepływu informacji w przedsiębiorstwie. Istotnym czynnikiem, w odniesieniu do komunikacji w przedsiębiorstwie są formy komunikacji i ich skuteczność dla organizacji. Nawiązano także do sprawnej komunikacji i barier w komunikacji w przedsiębiorstwie, których wpływ jest szczególnie istotny dla funkcjonowania przedsiębiorstw.
Trzeci, ostatni, rozdział zawiera analizę komunikacji w wybranym Urzędzie Pocztowym. Wprowadzeniem do badań jest przedstawienie metodologii badań własnych, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i w odniesieniu do analizowanej problematyki. W rozdziale zawarto również analizę wyników badań własnych, jak i wyciągnięto wnioski.
Podobne prace
Kierunki usprawniania komunikacji firmy z rynkiem
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 104
Zasady efektywnej komunikacji
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 26
Reklama jako forma usprawniania komunikacji firmy z rynkiem
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 61