Naczelne i centralne organy administracji państwowej

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 14
Rodzaj pracy: Zaliczeniowa
Identyfikator pracy: 224

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 49 zł (zamów)

Opis pracy

Naczelne organy administracji państwowej

Naczelne organy administracji państwowej to Prezydent RP, Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów oraz ministrowie. W doktrynie pojawiają się wątpliwości co do zaliczania Prezydenta do organów administracyjnych, ponieważ jego rola władzy wykonawczej jest bardziej arbitrażowa niż decyzyjna. Prezydent czuwa nad równowagą władzy i ciągłością instytucji, natomiast faktyczne sprawowanie władzy wykonawczej należy głównie do rządu. Rada Ministrów, zgodnie z Konstytucją, pełni centralną funkcję władzy wykonawczej, obejmując Prezesa Rady Ministrów, jego zastępców, ministrów oraz przewodniczących komitetów.

Prezes Rady Ministrów działa jako odrębny organ administracyjny – kieruje pracami Rady, reprezentuje ją, koordynuje działania ministrów, nadzoruje administrację rządową i samorządową, wydaje rozporządzenia i odpowiada za realizację polityki rządu. Jego kompetencje regulowane są także przez ustawy szczególne. Ministrowie są również naczelnymi organami administracji i kierują wyznaczonymi działami rządowymi lub wykonują zadania zlecone przez Prezesa Rady Ministrów. Przy ministrze może działać komitet doradczy powołany przez rząd.

Centralne organy administracji rządowej

Centralne organy administracji, stanowiące obok rządowych ważny segment administracji centralnej, to jednostki, którym nie przysługuje status organów naczelnych. Ze względu na funkcję i strukturę określane są jako urzędy centralne. Choć mogą mieć zasięg ogólnokrajowy, różnią się od organów naczelnych swoją pozycją w hierarchii oraz podległością bezpośrednio organom rządowym. Urzędy te tworzą zróżnicowaną grupę instytucji o odmiennych nazwach i organizacji, a ich usytuowanie zależy od przepisów określających zależność wobec wyższych szczebli. Historycznie, organem administracyjnym uznawano sam urząd, obecnie jednak uprawnienia administracyjne przypisuje się kierownikowi danego urzędu, traktowanemu jako organ jednoosobowy, a sam urząd stanowi zaplecze organizacyjne. Do kategorii tych organów zaliczają się m.in. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, Prezes Krajowego Urzędu Pracy, Prezes Urzędu Patentowego, Urzędu Miar, Urzędu Mieszkalnictwa, Urzędu Zamówień Publicznych, Szef Obrony Cywilnej, Komendanci Główni Policji i Straży Granicznej, Szef Urzędu Ochrony Państwa, Komisja Papierów Wartościowych, Komitet Kinematografii, Prezes UOKiK, Główny Geodeta Kraju i inni.

Opis zawartości pracy

Praca opisuje aspekty związane z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.

Praca nawiązuje do problematyki rozróżniania naczelnych i centralnych organów administracji państwowej. Wymienia organy zaliczane do poszczególnych rodzajów, jak również przybliża ich kompetencje.

Praca zawiera komplet przypisów wskazujących numery stron w wykorzystanej literaturze.

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Kupując tę pracę otrzymasz ją w całości w formacie DOC i będziesz mógł korzystać z niej w domu bez ograniczeń czasowych.

Koszt zakupu pracy to 49 zł.

Podobne prace

Etyka zawodowa pracowników administracji publicznej
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 73

Marszałek województwa i zarząd województwa
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 103

Administracja zespolona (na przykładzie)
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 60