Co znajdziesz na tej stronie?
Opis pracy
Wprowadzenie do tematyki pracy
W życiu każdego dziecka nadchodzi moment, kiedy musi rozstać się z najbliższymi i udać się do przedszkola lub szkoły. Jest to chwila, która budzi obawy zarówno dziecka jak i jego rodziców. Chcieliby oni bowiem, aby dziecko możliwie najbezpieczniej i najspokojniej wkroczyło w ten etap swojego rozwoju. O powodzeniu procesu adaptacji decyduje wiele czynników o zróżnicowanym podłożu. W niniejszej pracy skupiono się na omówieniu jednego z czynników o charakterze środowiskowym, jakim jest miejsce zamieszkania. Celem pracy jest znalezienie ewentualnych zależności pomiędzy miejscem zamieszkania a jego wpływem na pozytywny przebieg procesu adaptacji dzieci 5-letnich do przedszkola.
Temat niniejszej pracy wydaje się być interesujący i istotny, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy to ludzie często podróżują, zmieniają miejsca zamieszkania, mogą w większym stopniu decydować, jaką drogę edukacyjną wybrać dla swojego dziecka. Poziom wiedzy rodziców odnośnie działalności przedszkoli i ich znaczenia dla rozwoju dzieci stale wzrasta, równocześnie zacierają się różnice pomiędzy stylem życia prowadzonym w mieście i na wsi. Istotna zatem wydaje się odpowiedź na pytanie o to, czy poziom urbanizacji terenu ma rzeczywisty wpływ na umiejętności przystosowania społecznego dzieci.
Praca zawiera trzy rozdziały. Rozdział pierwszy ma charakter teoretyczny i obejmuje zagadnienie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz prezentuje czynniki, jakie mają wpływ na przebieg procesu adaptacji w środowisku przedszkolnym. Omówiono w nim także wpływ środowiska rodzinnego, rolę nauczyciela oraz istotność zapewnienia dziecku przyjaznego mu otoczenia. Poruszono w nim także główny problem niniejszej pracy jakim jest wpływ miejsca zamieszkania na przebieg procesu adaptacji dziecka do przedszkola. W końcowej części rozdziału teoretycznego przedstawiono wyznaczniki, świadczące o przystosowaniu i niedostosowaniu społecznym dziecka.
Drugi rozdział przedstawia metodologię badań własnych. Autorka precyzuje w nim cele pracy, hipotezy badawcze oraz dokonuje opisu metod, technik i narzędzi badawczych. Rozdział ten zawiera również charakterystykę osób badanych.
Rozdział trzeci ma charakter empiryczny. Przedstawiono w nim wyniki badań i dokonano weryfikacji hipotez badawczych. Rozdział kończy się sformułowaniem wniosków. Praca zawiera też bibliografię, spis tabel, wykresów i rysunków oraz aneks.
Spis treści pracy
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
1.1. Prawidłowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
1.1.1. Rozwój fizyczny i sprawność ruchowa
1.1.2. Rozwój umysłowy i poznawczy
1.1.3. Rozwój emocjonalny i społeczny
1.1.4. Dojrzałość przedszkolna dziecka i jej kryteria
1.2. Czynniki ułatwiające i utrudniające adaptację dziecka
1.3. Standard przedszkola a adaptacja dziecka
1.3.1. Rola nauczyciela
1.3.2. Przygotowanie otoczenia
1.3.3. Współpraca z rodzicami
1.4. Wpływ miejsca zamieszkania na adaptację dziecka
1.5. Zróżnicowanie zachowań adaptacyjnych
ROZDZIAŁ II. METODOLOGIA BADAŃ
2.1. Przedmiot, cele i typ badań
2.2. Problemy badawcze i hipotezy
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
2.4. Czas, miejsce i organizacja badań
2.5. Charakterystyka osób badanych
ROZDZIAŁ III. ANALIZA WYNIKÓW PRZEPROWADZONYCH BADAŃ
3.1. Sytuacja rodzinna dziecka
3.2. Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej – działania podejmowane w domu
3.3. Działania pracowników przedszkola, ułatwiające dzieciom adaptację
3. 4. Doświadczenie pierwszych dni w przedszkolu
3.5. Zachowanie dziecka w późniejszym okresie adaptacji
3.6. Ocena programu adaptacyjnego przez rodziców
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
Podobne prace
Proces adaptacji dziecka trzyletniego do funkcjonowania w przedszkolu
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 62
Rodzinne i edukacyjne uwarunkowania procesu adaptacji dziecka do warunków przedszkola
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 64
Przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym do roli ucznia
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 111