Opis pracy
Zdefiniowanie pojęcia przemocy jest utrudnione ze względu na znaczną różnorodność przejawów zjawisk związanych z przemocą i agresją. W powszechnym postrzeganiu przemoc interpretowana jest jako akt, który godzi w wolność osobistą jednostki lub wiąże się ze zmuszaniem jej do zachowań niezgodnych z jej wolą. Przemoc wiąże się z upokarzaniem, wywoływaniem cierpienia, przez co rodzi nienawiść i pragnienie odwetu.
Przemoc fizyczna to taka, która wywołuje u ofiary znaczny ból fizyczny i nie jest uzależniona od tego, czy na jej ciele pozostaną ślady, czy nie. Najczęściej jednak przemoc fizyczna wiąże się z pozostawaniem śladów na ciele – śladów po kopnięciach, uderzeniach pięściami, pasem, różnymi przedmiotami. Osoby będące ofiarami przemocy fizycznej często są pacjentami szpitali, gdzie połamane kończyny, pęknięcia kości, brakujące zęby lub obrażenia o charakterze wewnętrznym tłumaczone są (również przez same ofiary przemocy) upadkami lub niezamierzonymi uderzeniami o przedmioty.
Przemoc psychiczna to z kolei celowe niszczenie lub znaczące ograniczanie możliwości prawidłowego funkcjonowania drugiej osoby. Przemoc tego typu może być realizowana przez wyzwiska, utwierdzanie w zaniżonej ocenie itp. Jest to wszelkie dokuczanie drugiej osobie, które staje się przyczyną występowania u tej osoby negatywnych przeżyć i tak zwanej udręki moralnej. Przemoc tego typu nie zostawia żadnych śladów na ciele ofiary, skutkuje jednak powstaniem ogromnego spustoszenia w sferze emocjonalnej drugiego człowieka.
Dzisiejszy świat przepełniony jest przemocą. Nie tylko tą, którą można oglądać w telewizji i o której słyszy się w doniesieniach prasowych i medialnych. Przemoc pojawia się w domach, w szkołach i w miejscach pracy, dotyka najmłodszych, nawet niemowlęta, starsze dzieci i dorosłych, a sprawcami przemocy są osoby najbliższe, koledzy ze szkolnej ławki, przełożeni. Niniejsza praca skupia się na problematyce przemocy. Praca składa się z trzech rozdziałów.
Pierwszy rozdział pracy obejmuje wprowadzenie do problematyki pracy. Przedstawiono tu pojęcie przemocy, jako podstawę do dalszych rozważań teoretycznych. Przybliżono rodzaje przemocy, co jest również podstawą do części praktycznej materiału. Opisano fazy cyklu przemocy oraz przyczyny jej stosowania. Ponieważ specyfika doświadczenia przemocy przez dzieci i dorosłych jest różna zagadnienia te rozbito na dwa podrozdziały. Pierwszy z nich skupia się na wybranych zagadnieniach przemocy wobec dzieci. Drugi nawiązuje do mobbingu jako przemocy wobec dorosłych.
Drugi rozdział pracy stanowi podstawy metodologiczne badań własnych. Przybliżono przedmiot i cel badań. Przedstawiony został problem badawczy, jak również hipotezy, zmienne i wskaźniki. W dalszej części materiału przedstawiono metody, techniki i narzędzia badawcze. Na podstawie tych założeń metodologicznych przeprowadzone zostało badanie, którego wyniki przedstawiono w rozdziale trzecim.
Rozdział trzeci skupia się na empirycznej analizie wyników badań własnych. Rozdział zawiera przedstawienie badanej grupy oraz przedstawienie wyników badań własnych.
Podobne prace
Rola Policji w przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 30
Pomoc społeczna wobec zjawiska przemocy w rodzinie i w środowisku młodzieżowym
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 77
Przemoc w rodzinie i jej wpływ na funkcjonowanie dzieci w relacjach społecznych
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 54