Opis pracy
Rodzina to podstawowa komórka społeczna, w której człowiek rodzi się, dojrzewa i w pełni rozwija swoje człowieczeństwo. Odgrywa kluczową rolę w zachowaniu ciągłości biologicznej i kulturowej społeczeństwa. To w niej jednostka kształtuje swoje wartości, moralność, charakter i osobowość, ucząc się współżycia z innymi i pokonywania egoistycznych instynktów. Rodzina nie tylko zaspokaja potrzeby emocjonalne i duchowe, ale stanowi również przestrzeń rozwoju społecznego i psychicznego.
Człowiek, jako istota społeczna, naturalnie dąży do relacji z innymi, budując wspólnotę opartą na miłości i odpowiedzialności. Rodzina działa jak system naczyń połączonych — każda zmiana w jednostce wpływa na całość. Szczególnym wyzwaniem są sytuacje rodzin niepełnych, np. po śmierci jednego z małżonków, rozwodzie czy samotnym rodzicielstwie. Tacy rodzice często podporządkowują swoje życie zawodowe i społeczne celowi stworzenia stabilnego domu dla dziecka.
Różnice płciowe wpływają na postrzeganie roli rodziny: kobiety szukają w małżeństwie miłości i bezpieczeństwa, mężczyźni częściej stawiają na potrzebę ojcostwa i życiową stabilizację. Te odmienne podejścia wpływają na sposób realizowania odpowiedzialności wychowawczej. Macierzyństwo opiera się głównie na emocjach i duchowości, natomiast ojcostwo częściej na względach kulturowych i racjonalnych.
Tematem niniejszej pracy jest rodzina niepełna i jej system wartości, praca składa się z trzech rozdziałów. Są to rozdziały: teoretyczny, metodologiczny i empiryczny. Rozdział pierwszy jest częścią teoretyczną, który oparty jest na analizie literatury przedmiotu. Przedstawiono w nim definicję, funkcję rodziny oraz pojęcie i typy rodziny niepełnej. W rozdziale tym zaprezentowano również definicję systemu wartości oraz rodzaje, typy i hierarchię wartości.
Rozdział drugi jest rozdziałem metodologicznym. Określono w nim, cel badań i problemy badawcze. Scharakteryzowane zostały tu również techniki badawcze oraz metoda badawcza, którą wykorzystano do badania za pomocą techniki ankietowej. Przedstawiono organizację i przebieg badań jak również opisano zbiorowość próbną - charakterystyka osób badanych.
Ostatni trzeci rozdział, to analiza i interpretacja wyników badań własnych. W pierwszej części tego podrozdziału przedstawiono sytuację społeczno-ekonomiczną badanych osób. Wzięto pod uwagę: znajomość języków, dodatkowe kwalifikacje, strukturę rodziny, ocenę sytuacji materialnej. W drugiej części tego rozdziału przedstawiono system wartości badanych osób (rodzin niepełnych) pod względem ich ważności.
Podobne prace
Przeciwdziałanie zjawisku przemocy w rodzinie jako wyzwanie dla współczesnego społeczeństwa
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 70
Wpływ metod wychowania w rodzinie na rozwój i zachowanie dziecka
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 48
Oblicza faszyzmu we współczesnej Europie
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 115