Opis pracy
Istota marketingu nie jest łatwa do określenia, o czym świadczy liczba jego definicji oraz różnorodne podejście w samym definiowaniu. Wynika to stąd, że marketing nie jest spójną teorią czy dziedziną nauki, lecz zapożycza obficie koncepcje, metody i techniki badawcze z ekonomii, prawa, matematyki, statystyki, psychologii, socjologii, etyki, nauki o zarządzaniu i innych dziedzin.
Oprócz reklamy, dla funkcjonowania firmy niebagatelne znaczenie ma jeszcze jeden element marketingu, a mianowicie public relations. Public relations to zabieganie o przychylność szeroko pojętego środowiska zewnętrznego i wewnętrznego przedsiębiorstwa, z oczywistym ukierunkowaniem na klientów i potencjalnych nabywców, poprzez wizerunek samego przedsiębiorstwa. Promocja firmy, nazywana też „reklamą społecznego zaufania” czyli też kształtowaniem „polityki sympatii do przedsiębiorstwa”, nie zawiera żadnej bezpośredniej oferty sprzedaży. Jej celem jest uzyskanie przychylnej opinii wszystkich tych, na których zależy przedsiębiorstwu, przez upowszechnianie jego misji, filozofii i sposobów działania na rynku.
Podstawowym celem public relations jest stworzenie w wybranych grupach otoczenia podmiotowego przedsiębiorstwa określonego jego wizerunku. W procesie tworzenia tego wizerunku wykorzystywane są zazwyczaj elementy identyfikujące i wyróżniające przedsiębiorstwo z otoczenia, składające się na jego tożsamość. Są określane jako „techniki kontaktu wizualnego”. Można tu wymienić np. znak towarowy, liternictwo, kolorystykę, wystrój budynków i środków transportu.
Pozytywny obraz, jaki udaje się stworzyć poprzez public relations ułatwia przedsiębiorstwu osiągnięcie jego celów i zamierzeń. Tzw. ”dobra prasa” i wysokie notowania wpływają m.in. na łatwość pozyskiwania odpowiedniej kadry pracowników i zwiększają ich identyfikacje z przedsiębiorstwem. Tworzą one także korzystny klimat dla działań innych elementów strategii marketingowej, w tym zwłaszcza polityki produktu i komunikacji. Tak np. reklama nadawana przez przedsiębiorstwo o wysokiej reputacji, cieszące się uznaniem opinii publicznej jest odbierana znacznie szybciej i traktowana bardziej wiarygodnie i przekonująco aniżeli reklama konkurentów.
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie wykorzystywania marketingu, a przede wszystkim reklamy i public relations w funkcjonowaniu wybranych przedsiębiorstw. W pracy wykorzystano ogólnie dostępną literaturą poświęconą reklamie i public relations, a także materiały udostępnione przez obie firmy. Jako metody badawcze w pracy przyjęto metodę opisową oraz metodę obserwacji.
Treść przedstawionych w pracy zagadnień została podzielona na trzy rozdziały.
W rozdziale pierwszym przedstawiono teoretyczny opis takich pojęć, jak: marketing, reklama i public relations. Pozostałe rozdziały ukazują pozycję analizowanych firm na rynku, a także ocenę wykorzystanych przez przedsiębiorstwa zabiegów reklamowych i public relations.
Podobne prace
Budowa strategii public relations w przedsiębiorstwie
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 59
Zarządzanie wizerunkiem firmy na podstawie wybranych przedsiębiorstw
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 59
Public relations w Internecie
Rodzaj pracy: Zaliczeniowa | Stron: 13