Opis pracy
Definicja mózgowego porażenia dziecięcego
Mózgowe porażenie dziecięce (MPD), nazywane również dziecięcym porażeniem mózgowym, jest jednym z najczęstszych zaburzeń neurologicznych występujących u dzieci. Przedstawia się jako zespół zaburzeń motorycznych, wynikających z uszkodzenia mózgu w okresie prenatalnym, okołoporodowym lub w pierwszych latach życia. Choroba ta może mieć różne postacie i objawy, takie jak zaburzenia ruchowe, spastyczność mięśni, zaburzenia równowagi oraz trudności w prowadzeniu codziennych czynności.
W przypadku dzieci z MPD, niezwykle ważna jest odpowiednia opieka pielęgniarska, której celem jest zapewnienie pacjentowi jak najlepszej jakości życia, minimalizowanie dolegliwości związanych z chorobą oraz wspieranie rozwoju dziecka. Jednym z elementów opieki nad dzieckiem z MPD może być żywienie przez PEG, czyli gastrostomię, która umożliwia dostarczanie odpowiednich składników odżywczych bez konieczności spożywania pokarmów doustnie.
Częstotliwość występowania mózgowego porażenia dziecięcego
Mając na uwadze częstość występowania różnych przypadków chorób, wskaźnik chorobowości mózgowego porażenia dziecięcego wyrażany jest jako liczba przypadków na 1000 dzieci urodzonych żywo. W większości rozwiniętych krajów, wskaźnik ten oscyluje między 1,0 a 3,3, zauważalnym niewielkim wzrostem. Około połowa dzieci cierpiących na to schorzenie ma prawidłową inteligencję lub znajduje się na granicy normy, podczas gdy u pozostałej części występują różne stopnie opóźnień psychicznych. Oprócz tego, u pacjentów z MPD mogą występować inne współistniejące symptomy, takie jak: dysfunkcje mowy u około połowy pacjentów, napady padaczkowe u około 30% chorych, nieprawidłowości w układzie wzrokowym u 50% pacjentów oraz deficyty słuchowe u około 6% chorych
Przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego
Istnieją trzy główne grupy przyczyn związanych z różnymi etapami życia:
- Przyczyny wewnątrz łonowe, gdzie uszkodzenia mózgu mogą być spowodowane przez czynniki genetyczne, defekty enzymatyczne, zaburzenia przemiany materii, promieniowanie jonizujące, aberracje chromosomalne, infekcje wirusowe, bakteryjne, niedotlenienie, niedokrwienie, deficyty witamin, kwasu foliowego, białka, mikroelementów, cukrzycę, konflikt serologiczny
- Przyczyny związane z okresem okołoporodowym, gdzie uszkodzenia mózgu mogą być spowodowane przez uraz mechaniczny lub biochemiczny podczas porodu, związany z niedotlenieniem, niedodmą, wypadnięciem pępowiny, anomaliami łożyska, porodem kleszczowym, tonicznymi skurczami macicy, narkozą, wcześniactwem, ułożeniem pośladkowym
- Uszkodzenia po urodzeniu, które mogą być wynikiem zapalenia mózgu lub opon mózgowo-rdzeniowych, infekcji bakteryjnych i wirusowych, zakrzepów naczyń mózgowych, uszkodzeń spowodowanych lekami, hipoglikemią, drgawkami gorączkowymi, urazami mechanicznymi, wypadkami komunikacyjnymi, utonięciami, zatruciami.
Opis zawartości pracy
Celem niniejszej pracy jest przybliżenie istoty opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z MPD żywionym przez PEG, omawiając jej znaczenie, role pielęgniarki oraz specyficzne czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas opieki nad takimi pacjentami.
Dzieci z MPD często wymagają kompleksowej opieki ze względu na swoje specyficzne potrzeby zdrowotne. Żywienie przez PEG jest jednym ze sposobów zapewnienia odpowiedniej dawki kalorii, składników odżywczych oraz płynów, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Dzieci te mogą mieć trudności z przełykaniem pokarmów, co sprawia, że konieczne staje się korzystanie z takiej formy odżywiania.
Opieka pielęgniarska nad dzieckiem z MPD żywionym przez PEG obejmuje nie tylko monitorowanie stanu zdrowia pacjenta i postępu choroby, ale także zapewnienie właściwej pielęgnacji stomii, Pielęgniarka musi również regularnie sprawdzać funkcjonowanie PEG, monitorować tolerancję żywienia i skład podawanego pokarmu oraz współpracować z lekarzem w dostosowaniu diety do indywidualnych potrzeb pacjenta.
Podobne prace
Zachowania agresywne dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 68
Funkcjonowanie dziecka z ADHD w procesie edukacji
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 88
Dysfunkcje rodziny przyczyną umieszczania dzieci w domach dziecka
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 95