Etyka zawodowa pracowników administracji publicznej

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 73
Rodzaj pracy: Magisterska
Identyfikator pracy: 546

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 219 zł (zamów)
Możliwy jest zakup wybranych rozdziałów.

Opis pracy

Celem pracy jest omówienie najważniejszych zagadnień związanych z etyką zawodową pracowników administracji publicznej.

Praca w jednostkach administracji publicznej nieodzownie wiąże się z etyką obywatelską. Przez etykę obywatelską rozumieć należy prawa, obowiązki oraz wartości wynikające z etyki normatywnej, wyznaczające pożądane zachowania jednostek w społeczeństwie obywatelskim. Z kolei etykę w życiu publicznym należy zdefiniować jako prawa, obowiązki i wartości określające pożądane zachowania osób pełniących funkcje publiczne - w tym również funkcje administracyjne. Nie da się ukryć, iż etyczny obraz funkcjonariuszy publicznych stanowi pochodną obrazu etycznego społeczeństwa. Funkcjonariusze publiczni nie są przecież „ulepieni z innej gliny”. Tak jak postępowanie i zachowanie obywateli kształtuje obraz etyczny wspólnoty samorządowej (gminy, osiedla, sołectwa), tak postępowanie i zachowanie urzędników kształtuje obraz etyczny aparatu administracji publicznej. Aparat ten nie stanowi tylko i wyłącznie bezdusznej struktury organizacyjnej i proceduralnych powiązań między nimi, lecz jest żywą tkanką złożoną z ludzi ze wszystkimi ich słabościami i ułomnościami .

Podstawową zasadą etyki pracy w jednostkach administracji publicznej jest zwykła codzienna przyzwoitość. Polega ona na bezstronności oraz uczciwości, a także na powstrzymaniu się od używania siły, przymusu i przemocy fizycznej lub psychiczne. W pojęciu przyzwoitości mieszczą się ponadto: odpowiedzialność, odwaga i wierność zasadom. Dotyczą one sposobów dążenia do realizacji innych wartości - bardziej fundamentalnych. Odwaga w działaniu i podejmowaniu decyzji ma przede wszystkim charakter moralny i zazwyczaj przejawia się w wierności fundamentalnym zasadom uczciwości, sprawiedliwości oraz bezstronności. Podobnie jest z odpowiedzialnością. Odpowiedzialna jednostka administracji publicznej to taka, która bierze pod uwagę konsekwencję swych działań, decyzji i jest gotowa za nie odpowiadać w sposób rzetelny. Wierność zasadom jest także związana ze sposobami realizacji innych celów. Funkcjonariusze publiczni ujawniają wierność zasadom wówczas, gdy przejawiane wartości nie przeczą sobie i gdy ich działania odzwierciedlają popierane wartości .

Trzeba pamiętać, że w codziennych stosunkach społecznych nie występuje aż tyle zakazów postępowania, ograniczeń i obowiązków. Szczególne wymogi wobec urzędników i polityków związane są z ich charakterem wykonywanych zadań oraz obowiązków w danym środowisku. Obowiązek składania oświadczeń majątkowych lub obowiązek prowadzenia rejestru korzyści stanowi dla przeciętnego obywatela ograniczenie konstytucyjnego prawa do prywatności i wolności. To samo odnosi się do swobody prowadzenia działalności gospodarczej – ograniczonej dla urzędników poprzez zakaz prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej na terenie właściwości urzędu, która mogłaby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Etyka obywatelska i etyka w życiu publicznym są ze sobą powiązane, aczkolwiek mają inną genezę i cele. Źródłem etyki w życiu publicznym są oficjalne stosunki pomiędzy: politykami, urzędnikami, politykami i urzędnikami oraz funkcjonariuszami publicznymi i obywatelami. Natomiast fundamentem etyki jest prawo naturalne i stanowione. W demokratycznym państwie prawa dąży się do tego, aby normy prawne były zgodne ze standardami etycznymi. Etyka życia publicznego wymaga też skutecznych i praktycznych instytucji prawno-organizacyjnych i proceduralnych, wpływających na rozwój etycznego zarządzania sprawami publicznymi .

Praca została podzielona na trzy rozdziały. W rozdziale pierwszym przedstawiono ogólne zagadnienia dotyczące etyki zawodowej – pojęcie etyki zawodowej, pojęcie zawodu, problematykę kodyfikacji etyki zawodowej.

Rozdział drugi prezentuje kwestie związane z kształtowaniem postaw etycznych wśród pracowników administracji publicznej. Przybliżono tu problematykę doboru kadr, zagadnienia dotyczące kształcenia i doradztwa etycznego, źródeł informacji o obowiązkach etycznych pracowników administracji publicznej, instrumentów kontroli i gwarancji realizacji zasad dobrej administracji, a także odpowiedzialności pracowników administracji publicznej.

Rozdział trzeci zawiera charakterystykę podstawowych czynników wpływających na postawy etyczne pracowników administracji publicznej. W rozdziale tym wyróżniono takie czynniki, jak: praworządność, interes publiczny, bezstronność i neutralność polityczna, profesjonalizm w pracy zawodowej.

Tytuły rozdziałów:
1. Wstęp
2. Etyka zawodowa – zagadnienia wprowadzające
3. Kształtowanie postaw etycznych wśród pracowników administracji publicznej
4. Czynniki wpływające na postawy etyczne pracowników administracji publicznej
5. Zakończenie
6. Bibliografia

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Możesz kupić tę pracę w całości lub jej wybrane rozdziały. Po dokonaniu zakupu otrzymasz całą pracę lub wybraną część w formacie DOC.

Koszt zakupu pracy to 219 zł.
Możliwy jest zakup wybranych rozdziałów.

Podobne prace

Administracja publiczna w II Rzeczypospolitej
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 49

Akt administracyjny
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 83

Kontrola administracji publicznej w PRL
Rodzaj pracy: Licencjacka | Stron: 67