Podział pracy dyplomowej na rozdziały i podrozdziały
Poradnik (zobacz spis treści poradnika)
Co znajdziesz na tej stronie?
Uwagi wprowadzające
Prace dyplomowe są obszernymi dokumentami, dlatego też konieczne jest podzielenie poszczególnych zagadnień omawianych w tego typu pracach na oddzielne części. Zasada ta dotyczy każdej pracy, niezależnie od tego czy jest to praca licencjacka, praca inżynierska, czy praca magisterska. Za taki podział odpowiadają rozdziały i podrozdziały, a czasem również paragrafy, będące jeszcze mniejszymi częściami podrozdziałów. Tego typu struktura pokazuje czytelnikowi, gdzie kończy się jedna część pracy dyplomowej, a zaczyna kolejna, która dotyczy nieco innego aspektu omawianych zagadnień. Prawidłowe rozplanowanie rozdziałów powinno być zrealizowane w taki sposób, żeby zachowany został ciąg wątku, dlatego każdy poprzedzający rozdział powinien być swoistym wprowadzeniem do problematyki omawianej w rozdziale następnym. Taki układ pracy daje możliwość rozwijania wątku, przy jednoczesnym skupieniu się w całej pracy na jednym przewodnim temacie. [W. Pytkowski, 1985, s. 240] Poszczególne rozdziały i podrozdziały pracy muszą koncentrować się na badanej problematyce i nie jest dopuszczalne odbieganie od obszaru tematycznego, który bada dana praca. Jest natomiast akceptowalne, a w niektórych sytuacjach wręcz wskazane, omawianie analizowanych zagadnień z perspektywy różnych dyscyplin naukowych, jeśli problematyka pracy jest interdyscyplinarna (przenika wiele dziedzin). [M. Węglińska, 2013, s. 71]Szablon/wzór podziału pracy dyplomowej na rozdziały i podrozdziały
Poniżej zamieszczono przykład poprawnego podziału treści pracy dyplomowej na rozdziały, podrozdziały i paragrafy.
Wskazówki dotyczące poprawnego podziału pracy dyplomowej na rozdziały i podrozdziały
Podział pracy dyplomowej (licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej) na rozdziały powinien odbywać się zgodnie z kilkoma zasadami, które opisano poniżej.- Podział pracy na rozdziały powinien być przedyskutowany z promotorem.
- Każdy rozdział powinien rozpoczynać się od nowej strony, z kolei podrozdziały nie powinny zaczynać się od nowej strony, ale powinny zostać oddzielone od poprzedzającej je treści jedną pustą linią.
- Do oznaczania numerów kolejnych rozdziałów wykorzystuje się albo numerację rzymską (I, II, III, IV), albo numerację arabską (1, 2, 3, 4). Numeracja rzymska jest stosowana coraz rzadziej na rzecz numeracji arabskiej. [M. Węglińska, 2013, s. 67]
- Podrozdziały numerowane są cyframi arabskimi (1.1, 1.2, 1.3).
- Numery stron poszczególnych rozdziałów lub podrozdziałów w spisie treści pracy powinny być zapisane w formacie arabskim i wyrównane do prawej strony.
- Numer rozdziału i jego tytuł powinien zostać wyrównany do lewej, choć niektóre uczelnie preferują wyśrodkowanie.
- Tytuły rozdziałów powinny zdecydowanie odróżniać się od pozostałego tekstu – zarówno poprzez wykorzystanie większej czcionki (np. 16 pkt) oraz pogrubienie. Niektóre źródła sugerują stosowanie wielkich liter w tytułach rozdziałów. [M. Węglińska, 2013, s. 67]
- Rozdział nie może mieć tego samego tytułu co praca licencjacka lub praca magisterska.
- Podrozdział nie może mieć takiego samego tytułu co rozdział, którego jest częścią.
- Należy zadbać o konsekwencję formatowania (stylu) nazw rozdziałów i podrozdziałów. Jeśli pierwszy rozdział zapisany jest jako „Rozdział I”, to drugi nie może być zapisany jako „Rozdział 2”. Zasada konsekwencji dotyczy także rodzaju, wielkości i pogrubienia czcionki.
- Rozdział nie może mieć tylko jednego podrozdziału.
- Niedopuszczalne jest, by praca dyplomowa miała jeden rozdział, wskazane są minimum trzy rozdziały.
- Wskazane jest zachowanie zbliżonej objętości wszystkich rozdziałów w pracy.
- Problematyka omawiana w jednym rozdziale, nie powinna być omawiana ponownie w innych rozdziałach pracy.
- W pracach badawczych, takich jak prace magisterskie lub prace inżynierskie, ich spisy treści powinny obejmować rozdziały zawierające metodologię badań własnych oraz analizę wyników badań własnych.
- Prace licencjackie najczęściej są pracami czysto teoretycznymi i nie zawierają części badawczej.
- Podział pracy na rozdziały powinien być przygotowany w taki sposób, by przejście z jednego rozdziału do kolejnego było płynne i wpisywało się w narrację i tok myślowy całej pracy.
Przykładowy podział pracy dyplomowej na rozdziały i podrozdziały
Poniżej zamieszczono przykład podziału pracy dyplomowej na poszczególne rozdziały i podrozdziały.
Numerowanie rozdziałów i podrozdziałów
Obowiązkowe w każdej pracy dyplomowej jest nadawanie rozdziałom i podrozdziałom numerów. Może to być czynność prosta i przyjemna, jeśli wykorzystane zostaną odpowiednie narzędzia wbudowane w edytory tekstu. Powierzenie numeracji takim narzędziom zapewnia jednolite formatowanie poszczególnych rozdziałów i podrozdziałów w całej pracy, ale ma również jedną szczególnie ważną zaletę, którą jest możliwość automatycznego wygenerowania spisu treści po przygotowaniu całej pracy. W celu zapewnienia odpowiedniego oznaczenia rozdziału lub podrozdziału poprzez użycie właściwej czcionki, rozmiaru, czy wcięcia, konieczne jest wykorzystanie funkcji numerowania dostępnych w Twoim edytorze tekstu. Programy te oferują również gotowe style formatowania nagłówków rozdziałów i podrozdziałów.Uwagi końcowe
Warto pamiętać o tym, że każdy rozdział pracy licencjackiej lub pracy magisterskiej musi być niezależną całością skupiającą się na jednym konkretnym wycinku analizowanej problematyki. Musi też być spójny z wcześniejszym rozdziałem i zawierać płynne przejście do kolejnego rozdziału. Każdy z rozdziałów pracy licencjackiej lub pracy magisterskiej powinien rozpoczynać się krótkim wprowadzeniem i kończyć podsumowaniem. We wprowadzeniu najczęściej umieszcza się krótkie streszczenie treści rozdziału, które ma wytłumaczyć zamysł i intencje autora. Z kolei w zakończeniu warto, krótko podsumować treść rozdziału i nawiązać do kolejnego rozdziału. Brak przestrzegania opisanych powyżej reguł związanych z kolejnością prezentowania informacji w pracy dyplomowej będzie prowadził do niejasności i chaotyczności wywodów. Jako przykład błędów konstrukcyjnych w układzie pracy jest omawianie metod badań przed określeniem problemu badawczego lub omówienie wyników badań przed opisaniem zastosowanych metod badawczych. [Z. Skorny, 1984, s. 43]Bibliografia
- W. Pytkowski „Organizacja badań i ocena prac naukowych”, Warszawa, 1985, PWN
- Z. Skorny „Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki : przewodnik metodologiczny dla studiujących nauczycieli”, Warszawa, 1984, WSiP
- M. Węglińska „Jak pisać pracę magisterską?”, Kraków, 2013, Impuls