Jak przygotować wstęp do pracy dyplomowej
Poradnik (zobacz spis treści poradnika)
Uwagi wprowadzające
Wstęp pracy dyplomowej służy objaśnieniu tematu, tłumaczy powody zainteresowania tematem przez autora pracy i wskazuje na cele jakimi kieruje się autor podejmując się analizy danego zagadnienia. Wstęp powinien wskazywać na motywy związane z uzupełnieniem luk w naszej wiedzy lub z rozwiązaniem konkretnych trudności praktycznych. [Zaczyński, 1995, s. 46]
Wstęp (wprowadzenie) jest zarysem całości pracy, a także kluczowym i niezbędnym elementem każdej pracy licencjackiej i magisterskiej. Wstęp w pracy dyplomowej zawiera główną myśl i jest wykorzystywany do zarysowania analizowanej problematyki. Prawidłowe przygotowanie wstępu z pewnością zachęci osobę czytającą Twoją pracę do dalszej lektury.
Wstęp do pracy dyplomowej umieszczany jest najczęściej bezpośrednio po spisie treści. Ponieważ jest to pierwszy element pracy warto przypomnieć, że praca dyplomowa – niezależnie od tego, czy jest to praca licencjacka, praca inżynierska, czy praca magisterska – musi spełniać wymogi formalne, jakie stawia się przed pracą naukową.
Bardzo ważną kwestią, już na etapie przygotowania wstępu jest pisanie w formie bezosobowej i nie pisanie w pierwszej osobie. Wskazane jest używanie zamiast „w pracy zbadałem”, „zaprezentowałem”, „określiłam”, „zbadałam” prawidłowej formy, czyli „w pracy zbadano” lub innych jak „w pracy sprecyzowano”, „wyszczególniono”, „przenalizowano”, a także „praca przedstawia”, „w rozdziale zaprezentowano” itp. Wykorzystanie formy bezosobowej jest wskazane we wszystkich rodzajach tekstów naukowych.
Wprowadzenie/wstęp do pracy licencjackiej, pracy inżynierskiej lub pracy magisterskiej (podobnie zresztą jak zakończenie pracy) jest uważnie czytany tak przez promotora, jak i przez recenzentów. Dlatego też tak ważne jest poświęcenie temu fragmentowi pracy szczególnej uwagi.
Wskazane jest pisanie wstępu/wprowadzenia dopiero po napisaniu całej pracy, co początkowo może wydawać się dziwne, podejście to jednak ma solidne uzasadnienie. Przed przystąpieniem do pisania pracy najczęściej mamy ograniczoną wiedzę związaną z analizowanym zagadnieniem i planujemy poszerzyć ją lub usystematyzować właśnie poprzez napisanie swojej pracy. Wraz z przygotowaniem kolejnych podrozdziałów nasze rozumienie tematu staje się coraz głębsze, dzięki czemu wstęp przygotowany po napisaniu pracy będzie miał znacznie lepszą jakość merytoryczną, niż gdyby zostało to zrobione przed jej napisaniem. Drugim istotnym argumentem za pisaniem wstępu po napisaniu całej pracy jest to, że w trakcie pisania możemy zmienić pierwotny zamysł związany z tym co powinny zawierać poszczególne rozdziały. [Kaszyńska, 2010, s. 43]
Jakie elementy musi zawierać wstęp do pracy dyplomowej
Wyszczególnione poniżej elementy stanowią trzon prawidłowo skonstruowanego wstępu pracy i obligatoryjnie powinny znaleźć się w każdym poprawnym wstępie.
- Część I: Wprowadzenie do tematyki pracy o objętości około pół strony, skupiające się na doprecyzowaniu tematyki pracy licencjackiej lub magisterskiej, wraz z uzasadnieniem, dlaczego ten temat jest ważny [W. Pytkowski, 1985, s. 46]
- Część II: Sprecyzowanie celu pracy dyplomowej
- Część III: Przedstawienie zakresu pracy z omówieniem zawartości poszczególnych rozdziałów zawierającym krótki opis oraz myśl przewodnią dla każdego z nich
Elementy, które mogą znaleźć się we wstępie pracy dyplomowej
Poniżej wymienione elementy mogą zostać dodane do pracy, ale ich zamieszczenie nie jest obowiązkowe i zależy głównie od decyzji autora lub ustaleń z promotorem.
- Przybliżenie stanu wiedzy naukowej związanej z analizowaną tematyką i charakterystykę materiałów źródłowych z jakich będziesz korzystać w trakcie pisania pracy dyplomowej
- Wskazanie hipotez badawczych
- Wyszczególnienie metod badawczych, technik badawczych i narzędzi badawczych, jakie zostały wykorzystane w pracy
- Bardzo rzadko zdarza się, że autorzy prac dyplomowych decydują się na umieszczenie w ostatnim akapicie podziękowań dla osób, które przyczyniły się do powstania pracy
Przykładowy wstęp do pracy dyplomowej, pracy licencjackiej lub pracy magisterskiej
Część I – WprowadzeniePrzygotowanie pracy dyplomowej, będącej uwieńczeniem okresu studiów i drogą do zdobycia tytułu naukowego, stanowi dla wielu studentów duże wyzwanie. Mimo wielu lat nauki, opracowania szeregu prac zaliczeniowych, wielu zajęć z zakresu obsługi komputera i edytorów tekstu, przygotowanie tak obszernego materiału nie jest zadaniem łatwym.
Studenci często mają duże trudności z rozpoczęciem procesu pisania, przygotowaniem poprawnego spisu treści, czy ustrukturyzowaniem informacji w sposób, który stanowiłby właściwy tok myślowy dla prac tego typu. W wielu przypadkach rzeczowa pomoc i wskazówki promotora, a także widmo złej oceny z seminarium dyplomowego są głównymi motywatorami do realizacji kolejnych kroków w tym procesie.
W wielu sytuacjach nawet rzeczowa pomoc promotora nie jest wystarczająca do uniknięcia błędów i konieczne jest wprowadzanie szeregu poprawek we fragmentach prac przygotowanych przez seminarzystów.
Dotychczas nie prowadzono w tym zakresie dogłębnych badań empirycznych pozwalających zidentyfikować obszary, które niosą ze sobą największe trudności dla studentów. Co więcej nie prowadzono badań pozwalających zrozumieć w jaki sposób studenci najczęściej radzą sobie z tymi trudnościami.
Część II – Cel pracyNiniejsza praca jest próbą zestawienia istotnych faktów związanych z analizowanym zagadnieniem, może stanowić również punkt odniesienia do ewentualnych prób usprawnienia systemu edukacji w kierunku lepszego przygotowania przyszłych absolwentów do samodzielnej pracy nad przygotowaniem obszernych materiałów mających charakter naukowy, poprawnego wyrażania myśli, czy umiejętnego formatowania dokumentów mających charakter formalny.
Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie jakie są najczęstsze trudności studentów podczas przygotowania własnej pracy dyplomowej, pracy licencjackiej lub pracy magisterskiej, a także jakie są najczęstsze sposoby radzenia sobie z tymi trudnościami.
Część III – Zakres pracyPraca składa się z trzech rozdziałów – teoretycznego, metodologicznego i badawczego.
Pierwszy rozdział pracy stanowi teoretyczne wprowadzenie do zagadnień związanych z przygotowaniem pracy dyplomowej. Przedstawiono definicję pracy licencjackiej i pracy magisterskiej, a także rolę jaką odgrywa ten rodzaj pracy w końcowym etapie studiów. Nawiązano do poszczególnych etapów przygotowania pracy dyplomowej oraz formalnych wymogów jakie stawiane są tego typu opracowaniom.
Drugi rozdział pracy stanowi jej część metodologiczną. W tej części przedstawiono przedmiot i cel badań, sprecyzowano problem główny i problemy szczegółowe badań, a także sformułowana została hipoteza główna i hipotezy szczegółowe. Określono zmienne i wskaźniki oraz opisano metody, techniki i narzędzia badawcze.
Ostatni, trzeci rozdział pracy zawiera przedstawienie i analizę wyników badań własnych. Pozyskane w części badawczej informacje zostały ustrukturyzowane i przestawione w formie graficznej i tabelarycznej. Rozdział ten zawiera także przedstawienie wniosków z poszczególnych części badania, a także wnioski ogólne.
Uwagi końcowe
Wśród innych dobrych praktyk związanych z napisaniem dobrego wstępu do pracy dyplomowej warto wymienić konieczność pisania wprowadzenia w czasie przeszłym (zamiast „poddane zostaną analizie” powinno być „poddano analizie”).
Wstęp/wprowadzenie powinno mieć objętość 1-3 stron, choć niektóre źródła sugerują, że może to być i większa objętość. Dobrym rozwiązaniem, które może pomóc Ci w rozpoczęciu pracy nad wstępem do Twojej pracy, jest zerknięcie w przykładową pracę licencjacką lub magisterską, którą ktoś napisał i obronił w przeszłości. Przykładowy wstęp do pracy dyplomowej może być znaczącym ułatwieniem w napisaniu własnego tekstu.
Bibliografia
- A. Kaszyńska, „Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową lub magisterską”, Gliwice, 2010, Wydawnictwo Złote Myśli
- W. Pytkowski „Organizacja badań i ocena prac naukowych”, Warszawa, 1985, PWN
- W. Zaczyński „Praca badawcza nauczyciela”, Warszawa, 1995, WSiP